اقتصاد امروز

 


ادغام بانک مهر اقتصاد ، کوثر و ثامن نهایی نیست


دراین خبر آمده بود :تشکیل بانک کوثر بعد از ادغام با موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد به اول تیرماه 96 فعالیت خود را شروع خواهد کرد و با این تصمیم بهبود شرایط خدمت رسانی موجب قوی تر شدن پشتوانه پولی سپرده گذاران می شود.بانک


با ادغام موسسه اعتباری کوثر – که هم اکنون از بانک مرکزی مجوز دارد- و موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد، یک بانک جدید در کشور تشکیل خواهد شد که جزو بزرگترین بانک های کشور خواهد شد.


با توجه به مجوز موسسه اعتباری کوثر، نام بانک جدید با عنوان بانک کوثر خواهد بود اما با توجه به منابع مالی فراوان موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد، بانک جدید یکی از بانک های قدرتمند در کشور خواهد بود.


با توجه به کثرت شعب این موسسات و بانک مهر اقتصاد، بانک کوثر حداقل 1200 شعبه خواهد داشت و پشتوانه قوی این بانک موجب قدرتمندتر شدن بانک می شود به همین علت هیچ چیز نگران کننده ای سپرده گذاران این موسسات را تهدید نمی کند.


ادغام کوثر، ثامن و مهراقتصاد موجب خواهد شد یکی از بزرگترین بانک ها از نظر تعداد شعبه تشکیل شود واگر بانک کوثر با 1200 شعبه ایجاد شود و مشکلی بر سر ادغام ها پیش نیاید این بانک جدید هشتمین بانک بزرگ از نظر وسعت و تعداد شعبه خواهد بود و عملا بزرگترین بانک خصوصی کشور تشکیل می شود.


در صورت نهایی شدن ادغام ها، بانک کوثر در جدول تعداد شعب بانکی بالاتر از بانک هایی مثل رفاه کارگران، اقتصاد نوین، شهر، سمان، سرمایه، پست بانک و قوامین قرار می گیرد.


بانک مهر اقتصاد


وضعیت سپرده گذاران و کارمندان


در صورت نهایی شدن ادغام ها و تشکیل بانک کوثر قطعا وضعیت کارمندان بهتر خواهد شد چراکه طبق اخبار واصله قرار نیست تعدیل نیرو صورت بگیرد و سیاست سهامداران حفظ کارمندان و تشکیل قوی بانک است. بدین ترتیب وضعیت شغلی کارمندان بهبود می یابد و بازنشستگی همکاران نیز تابع صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها خواهد شد. دایره های خزانه. بازرسی. کارگزینی. تدارکات حسابداری. تسهیلات رفاه پرسنلی. نگهبانی نقلیه وغیره با چارت سازمانی کامل ایجاد می گردد.


طبق تصمیم گیری ها چارت سازمانی شعب شامل رئیس شعبه، معاون شعبه، دایره تسهیلات، دایره خدمات نوین، دایره حسابداری، دایره صندوق وحساب جاری، دایره ارزی و… تشکیل می شود.


قطعا همکاری و مساعدت کارکنان موسسات اعتباری کوثر و ثامن و بانک مهر اقتصاد می تواند روند ادغام و تشکیل بزرگترین بانک خصوصی کشور را تسریع ببخشد.


در چنین شرایطی به راحتی می توان نتیجه گرفت نه تنها هیچ خطری سپرده سپرده گذاران را تهدید نمی کند، بلکه بهبود شرایط خدمت رسانی موجب قوی تر شدن پشتوانه پولی سپرده گذاران می شود.


بلافاصله بعد از انتشار این خبر روابط عمومی بانک مهر اقتصاد و موسسه اعتباری کوثر به این موضوع واکنش نشان داده و این خبر را تکذیب کردند .


ادغام نهادهای بانکی منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار و مجوز بانک مرکزی است


روابط عمومی موسسه اعتباری کوثرگفت :پیروانتشار اخباری در سایت ها و شبکه های اجتماعی با موضوع ادغام بانک مهر اقتصاد و موسسه اعتباری ثامن الائمه در موسسه اعتباری کوثر و ایجاد "بانک کوثر" و علیرغم مذاکرات انجام شده وتوافقات حاصله فی مابین با موضوع مزبور به اطلاع می رساند هرگونه تصمیم گیری در حوزه نظام بانکی کشور منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی می باشدکه هنوز تاییدیه ای ازسوی بانک مرکزی صادر گردیده باشد، بدست این موسسه نرسیده است.


تکذیب بانک مهراقتصاد


همچنین روابط عمومی بانک مهر اقتصاد، انجام هرگونه مذاکره و توافقات با موسسات اعتباری کوثر و ثامن را برای ادغام تکذیب کرد، همچنین با توجه به اینکه مقوله ادغام بانک ها و موسسات مالی در حوزه اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و شورای پول و اعتبار می باشد این موضوع تا کنون در این دو نهاد تصمیم گیر، طرح نگردیده و ابلاغیه ای به این بانک ارسال نشده است.


گفتنی است شایعات مطروحه صرفاً توسط موسسات یاد شده منتشر گردیده و تمامی اخبار منتشر شده فاقد اعتبار است.


فعالیت این بانک به صورت مستقل در عرصه پولی و مالی کشور با قوت و قدرت ادامه دارد و اخبار مندرج در برخی پایگاه های خبری و رسانه ها، شایعه و کذب محض است لذا سپرده گذاران و مشتریان گرامی هیچ گونه نگرانی در این خصوص نداشته باشند.


بر اساس این گزارش روابط عمومی بانک مهر اقتصاد انتشار این گونه اخبار را ناشی از التهابات بوجود آمده اخیر در بازار پولی و مالی کشور دانست و تاکید کرد:انتشار این قبیل شایعات هیچ تأثیری در روند فعالیت ها و برنامه های فعلی و آتی بانک ندارد و اینگونه اخبارِ کذب و بی اعتبار نشأت گرفته از سوء استفاده و ضعف برخی رقبای بانک مهر اقتصاد در شبکه بانکی کشور می باشد.


این درحالی بود که خبرگزاری فارس نیز گفت وگویی با سیدضیاءالدین ایمانی مدیرعامل بانک مهر اقتصاد داشت . سیدضیاءالدین ایمانی با انتقاد از انتشار شایعاتی مبنی بر ادغام این بانک با مؤسسات مالی نظیر کوثر و ثامن، ضمن تکذیب موضوع ادغام، گفت:تاکنون بانک مرکزی هیچ صحبت و  مکاتبه ای با بانک مهر اقتصاد برای ادغام نداشته است.


مدیرعامل بانک مهر اقتصاد ، با انتقاد از انتشار شایعاتی مبنی بر ادغام بانک مهر اقتصاد با مؤسسات کوثر و ثامن ضمن تکذیب این موضوع اظهار داشت:بحث ادغام بانک مهر اقتصاد با هر مؤسسه مالی دیگری از اساس شایعه است.


وی ادامه داد:در حال حاضر بانک مهر اقتصاد از نظر نقدینگی در بهترین شرایط در شبکه بانکی قرار دارد و جای هیچ گونه نگرانی در هیچ زمینه ای نیست و ما این بحث ادغام را کاملاً بی پایه و اساس می دانیم.


مدیرعامل بانک مهر اقتصاد اضافه کرد:عده ای با بیان این موارد قصد تخریب بانک مهر اقتصاد را دارند و این از نظر اخلاق حرفه ای صحیح نیست ضمن آنکه بانک مهر اقتصاد حق خود را برای طرح دعوی علیه کسانی که این شایعات را مطرح کرده و به آن دامن می زنند، محفوظ می داند؛


به گفته وی،جداً پیگیر این قضیه خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد عده ای و مؤسساتی بخواهند به اعتماد مردم به این بانک بزرگ و ارزشی، خدشه وارد کنند.


ایمانی افزود:اعتمادی که در حال حاضر در مجموعه بانک مهر اقتصاد، سپرده گذار و تسهیلات گیرنده وجود دارد نشان می دهد که واقعاً هیچ مشکلی نداریم ضمن آنکه 188 هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال 95 پرداخت کردیم و اعتماد چندین میلیون سپرده گذار نشان دهنده اقتدار این بانک است.


وی تأکید کرد:حتماً با کسانی که با طرح موضوع ادغام، موجب بروز اخلال شده اند و در نظام بانکی کشور مشکل ایجاد می کنند، برخورد می کنیم و به آنها اخطار می دهیم که دست از این کار خود بردارند.


ایمانی یادآور شد:بانک مهر اقتصاد آمادگی این را دارد که اگر مؤسساتی به لحاظ نقدینگی دچار مشکلی هستند به آنها کمک کند اما از این رفتارهای غیر حرفه ای گله مندیم.


مدیرعامل بانک مهر اقتصاد اظهار داشت:ما با بانک مرکزی تعامل داریم و تاکنون بانک مرکزی هیچ صحبت و مکاتبه ای با بانک مهر اقتصاد برای ادغام نداشته است.


این در شرایطی است که ابتدای خرداد ماه بود که خبری به نقل از رئیس کل بانک مرکزی منتشرشد که سیف از احتمال ادغام بانکهای مجازخبرداده بود .


سیف تاکید کرده بود که این یکی از روشهای نزدیک شدن صورتهای مالی بانکهای ایرانی به استاندارادهای روز دنیاست.وی به سپردهگذاران و مشتریان بانکها اطمینان داد که هیچ جای نگرانی برای آنها نیست و از این سیاست متاثر نخواهند شد.


وی توضیح داد:هدف ما این است که بتوانیم نسبتهای مالی در صورتهای مالی بانکهای ایرانی را به نسبتهای روز بانکداری دنیا نزدیک کنیم که در این حالت مهمترین موضوع نسبت کفایت سرمایه بانکها است و برای تامین آن چند راه وجود دارد؛ اینکه سرمایه آورده خود را افزایش دهند، سهام جدید در بورس عرضه کنند و یا اینکه تصمیم بگیرند با یکدیگر ادغام شوند.


رییس شورای پول و اعتبار گفت:وقتی بانکها با یکدیگر ادغام میشوند، صرفهجویی قابل توجهی برای آنها به همراه خواهد داشت، چراکه قیمت تمام شده و هزینه خدمات آنها کاهش مییابد. از سوی دیگر برخی از هزینههای دیگر از جمله هزینههای مربوط به شعب کاهش مییابد چرا که وقتی دو بانک با یکدیگر ادغام میشوند، دیگر دلیلی برای وجود دو شعبه از آن در یک خیابان وجود ندارد. در این حالت میتوانند یکی از شعب را تعطیل و آن را در جای دیگری توسعه دهند.

منبع اقتصاد نیوز

نظرات  (۱)

۱۷ بهمن ۹۶ ، ۲۲:۵۸ پروژه هوش مصنوعی
عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی