اقتصاد امروز

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است


نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی برای برنامه فوق‌العاده مجلس به منظور رفع مشکلات معیشتی مردم خبر داد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، از تدوین طرحی خبر داد که در آن برنامه فوق‌العاده‌ای برای مجلس و به منظور رفع مشکلات معیشتی، مشکل بیکاری و مسائل اقتصادی مردم در نظر گرفته شده است.


وی افزود: در این طرح حداقل به مدت شش ماه مجلس با اولویت کاری مسائل معیشتی مردم برنامه کاری خود را به پیش می‌برد و در این راستا حرکت می‌کند.


نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این رابطه مذاکراتی را به صورت تلفنی با رؤسای فراکسیون‌های امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی داشته‌ام و رؤسای هر سه فراکسیون با کلیات طرح موافق بودند و در جزئیات نقطه‌نظراتی را داشتند که مقرر شد تا پیش‌نویس طرح به رؤسای سه فراکسیون ارائه و نظرات و پیشنهاداتشان اخذ شود و در صورتی که به جمع‌بندی برسیم طرح را با قید فوریت در مجلس مطرح کنیم و به گونه‌ای خارج از نوبت به رأی نمایندگان بگذاریم. 


حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح مجلس یک ستاد مقابله با جنگ اقتصادی را رسماً دایر می‌کند و همچنین وقت مجلس کاملاً برای دریافت مسائل و مشکلات مردم، تبیین این موارد و مسائل و یافتن راهکار و درخواست از دولت برای انجام اقدامات لازم برای این موضوع و انجام اقدامات نظارتی برای تضمین لازم برای اجرا متمرکز شود. 


وی در پایان گفت: در این طرح به دنبال آن هستیم که طرح‌هایی که لازم است به قانون تبدیل شود در کمترین فرصت به نتیجه برسد و دیگر اینکه کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم وقتشان برای این مهم (بررسی مشکلات اقتصادی مردم) و یافتن راهکارها صرف شود. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۵۹
مریم ربیعی

در پی تاکید مقام معظم رهبری، بانک ملی ایران مهمانسرای آجودانیه و تعدادی از املاک مازاد خود را فروخت

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به فروش ۷۸۵ مورد از شرکت‌ها و املاک مازاد ملکی و تملیکی این بانک طی چهار سال گفت: فروش املاک مازاد ملکی و تملیکی از اولویت‌های اصلی بانک ملی ایران و در راستای اجرای قانون کاهش بنگاهداری بانک‌هاست.


بانک ملی ایرانبه گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، محمدرضا حسین‌زاده با تاکید بر اینکه واگذاری شرکت‌ها و املاک مازاد در راستای تاکیدات رئیس‌جمهور و ابلاغیه قانون کاهش ۳۳ درصدی بنگاهداری بانک‌ها به صورت جدی در دستور کار بانک ملی ایران قرار دارد، تصریح کرد: بر همین اساس از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیرماه تعداد ۱۲۴ مورد از املاک مازاد ملکی و تملیکی بانک به ارزش ۸۱۷ میلیارد و ۴۴۵ میلیون ریال در ۶۵ مزایده به فروش رسیده است. وی افزایش سرعت گردش پول در جامعه و پرداخت تسهیلات بیشتر به مشتریان را از دیگر اهداف واگذاری املاک مازاد عنوان کرد و ادامه داد: طی سه سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ نیز تعداد ۶۶۱ مورد از این املاک از طریق۵۱۲ مزایده فروخته شده است که ارزش آن به ۵ هزار و ۶۰۹ میلیارد و ۹۰۳ میلیون ریال می‌رسد.

حسین‌زاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته وضعیت بازار مسکن و ملک موجب شد که بانک‌ها نتوانند به راحتی بخشی از اموال خود بویژه در بخش مسکن و ساختمان را واگذار کنند، اظهار کرد: با این حال بانک ملی ایران عملکرد خوبی در فروش املاک مازاد داشته؛ به‌طوری‌‌که تعداد و ارزش املاک به فروش رسیده در سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است.

مدیرعامل بانک ملی ایران با تاکید بر اینکه همه بانک‌های دولتی کارگروه‌هایی را برای واگذاری و فروش این شرکت‌ها تشکیل داده‌اند که بانک ملی ایران یکی از موفق‌ترین سازمان‌ها در فروش و واگذاری شرکت‌ها و املاک مازاد و تملیکی بوده است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ تعداد ۱۷۷ مورد از املاک مازاد ملکی و تملیکی به ارزش یک هزار و ۷۰ میلیارد و ۲۳۸ میلیون ریال و در سال ۹۶ تعداد ۲۶۹ مورد از این املاک به ارزش ۲ هزار و ۹۲۲ میلیارد و ۸۴۸ میلیون ریال واگذار شده است.

گفتنی است در روزهای اخیر، مقام معظم رهبری با انتقاد جدی از موضوع بنگاه‌داری و املاک مازاد بانک‌ها، بر لزوم برخورد جدی با این پدیده تأکیده کرده‌اند. عده‌ای مهمانسرای واقع در آجودانیه را که متعلق به بانک ملی است، مثال گفته شده از سوی ایشان می دانند که با اعلام فروش املاک مازاد از سوی مدیرعامل بانک ملی، این فرضیه قوت گرفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۱۰
مریم ربیعی

بانک مرکزی در بخشنامه ای مقررات و شرایط سپرده گیری ارزی را به شبکه بانکی ابلاغ و اعلام کرد: بانک ها نسبت به سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار با نرخ سود به ترتیب ۳، ۲ و ۴ درصد با تضمین بانک مرکزی مجاز خواهند بود.


ابلاغ ضوابط جدید سپرده گیری ارزی به بانک ها/ سود سپرده دلاری 4 درصد شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی و با ورود عبدالناصر همتی به برج میرداماد، بسته ارزی جدیدی از سوی دولت برای مدیریت بازار ارز اجرایی شد.


همزمان با اجرای این بسته، رئیس کل بانک مرکزی در نخستین گفت وگوی رسمی و تلویزیونی خود به مردم گفت که می توانند در بانک ها سپرده گذاری ارزی انجام دهند و مطمئن باشند که بانک مرکزی این سپرده ها را ضمانت می کند.


همتی در همان گفتگو اعلام کرد: با مصوبه جدید سپرده‌ها از طریق بانک عامل و با تضمین بانک مرکزی دریافت کرده و به آنها سود تعلق خواهد گرفت تا مردم ارز را از منزل خارج کرده و به چرخه اقتصادی بیاورند.


بعد از گذشت 2 هفته از اعلام ضوابط بسته جدید ارزی، بانک مرکزی بخشنامه  مقررات و شرایط سپرده گیری ارزی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.


در اطلاعیه روابط عمومی بانک مرکزی آمده است که ، در راستای اجرای بند (4) تصویب‌نامه شماره 63793‏‏‏‏‏‏‏‏/ت55633 هـ مورخ 16‏‏‏‏‏‏‏‏/5‏‏‏‏‏‏‏‏/1397 هیأت وزیران، شرایط زیر در تکمیل ترتیبات سپرده‌گذاری ارزی موضوع قسمت «ج» بخش سوم مجموعه مقررات ارزی «خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین المللی»، برای اجراء ابلاغ می شود:


1‏‏‏‏‏- بانک مجاز است نسبت به سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی با تضمین بانک مرکزی در قالب فرم پیوست (پیوست 1) اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین‌الملل این بانک، نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند.


2‏‏‏‏‏- بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین می‌گردد.


3‏‏‏‏‏- دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمدید ( قبل از سررسید) و موافقت این بانک، دوره مذکور برای دوره‌ یک ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود.


4‏‏‏‏‏- نرخ سود سپرده‌گذاری سالیانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب 3، 2 و 4 درصد می باشد.


5‏‏‏‏‏- کارمزد عاملیت آن بانک 0.3 درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله پرداخت می گردد.


6‏‏‏‏‏- در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال و یا دریافت سود، به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را مطابق جدول پیوست (پیوست 2) به اداره بین‌الملل این بانک جهت دریافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند.


7‏‏‏‏‏- بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس خواهد بود.

تبصره: پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود.


8‏‏‏‏‏- درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالیانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب 1، 0.5 و 1.5 درصد خواهد بود. به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ شهریور ۹۷ ، ۱۴:۲۰
مریم ربیعی