اقتصاد امروز

۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

آیا طلا به سمت کاهش بیشتر قیمت پیش می‌رود؟

يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۴:۱۴ ب.ظ

فعالان بازار جهانی طلا این هفته منتظرند ببینند آیا طلا موفق خواهد شد مرز ۱۵۰۰ دلار را حفظ کند یا به سمت کاهش بیشتر قیمت پیش می‌رود.

به گزارش ایسنا، اگرچه بازار جهانی طلا هفته گذشته از نظر فنی همچنان در روند صعودی قرار داشت اما همچنان که تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی امن ضعیف می‌شود، بدبینی به تدریج در میان فعالان بازار رسوخ می‌کند.

هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر در معاملات روز جمعه بازار آمریکا هفت دلار و ۹۰ سنت یا ۰.۵ درصد کاهش داشت و در ۱۴۹۹ دلار و ۵۰ سنت بسته شد و برای کل هفته ۱.۱ درصد کاهش ثبت کرد که سومین کاهش هفتگی متوالی بود.

برخی از تحلیلگران اظهار کرده‌اند زمینه برای کاهش بیشتر قیمت طلا در معاملات هفته جاری وجود دارد زیرا بعید است بانک مرکزی آمریکا انتظارات در زمینه تسهیل سیاست پولی را برآورده نکند.

بانک مرکزی آمریکا هفته جاری در صدر توجهات قرار خواهد گرفت. ابزار دیده بان فدرال CME نشان می‌دهد بازارها روی کاهش ۲۵ واحدی نرخهای بهره حساب کرده‌اند با این حال بحث در بازار بر سر این است که آیا کاهش بعدی نرخهای بهره سرآغاز یک دوره تسهیل سیاست پولی خواهد بود.

جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا تمایلی به اعلام آغاز دور جدید تسهیل سیاست پولی ندارد و اخیرا نسبت به وضعیت اقتصاد کشورش ابراز خوش‌بینی کرده است.

به گفته رایان مک‌کی، استراتژیست کالا در شرکت "تی دی سکیورتیز"، مجموعه آمار اقتصادی اخیر و کاهش تنشهای تجاری، به بانک مرکزی آمریکا فضای بیشتری برای اتخاذ موضع خنثی در برابر سیاست پولی بخشیده است. با این حال مک‌کی افزود که انتظار دارد قیمت طلا همچنان در محدوده ۱۵۰۰ دلار بماند.

ریچارد بیکر، دبیر نشریه "اورکا ماینر ریپورت" نیز پیش‌بینی کرد قیمت طلا همچنان در محدوده ۱۵۰۰ دلار خواهد ماند و هر گونه کاهش قیمت طلا با افزایش تقاضای خرید مواجه می‌شود.

اگرچه افزایش نرخ‌های بهره ممکن است بازار طلا را مایوس کند اما لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر شرکت FXTM اظهار کرد که سرمایه‌گذاران باید به وضعیت کلی سیاست پولی توجه کنند. بانکهای مرکزی در سراسر جهان از جمله بانک مرکزی اروپا سیاست پولی را برای حمایت از اقتصادهایشان تسهیل می‌کنند که برای طلا خبر خوبی است. نرخهای بهره پایین‌تر در سراسر جهان به همراه رشد ضعیف‌تر اقتصاد جهانی و عوامل ریسک ژئوپلیتیکی باید به ادامه درخشش طلا کمک کند.

اظهارات اوتونوگا پس از اقدامات بانک مرکزی اروپا شامل کاهش نرخ بهره و ازسرگیری برنامه خرید ماهانه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه مطرح شد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، علاوه بر سیاست پولی تسهیلی و رشد بازده منفی اوراق بدهی، تهدید رشد ضعیف‌تر اقتصاد جهانی به دلیل ادامه جنگ تجاری جهانی در مرکز توجه بسیاری از تحلیلگران بازار قرار دارد. اگرچه اخیرا از تنشها میان آمریکا و چین کاسته شده اما بسیاری از تحلیلگران می‌گویند مشکل همچنان به قوت خود باقی است.

به گفته برخی از تحلیلگران، سطح ۱۵۰۰ دلار مرز قیمت بااهمیتی برای طلا است اما تا زمانی که طلا بتواند بالای میانگین قیمت ۵۰ روزه که در ۱۴۸۵ دلار قرار دارد بماند روند صعودی این فلز ارزشمند قوی می‌ماند.

هفته جاری از نظر انتشار آمار اقتصادی هفته سبکی خواهد بود و اگرچه بانک مرکزی آمریکا در مرکز توجه بازارها قرار دارد اما بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی ژاپن نیز نشست سیاست پولی خود را برگزار خواهند کرد و انتظارات بالایی برای تسهیل سیاست پولی این دو بانک وجود دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۸ ، ۱۶:۱۴
مریم ربیعی

بورس کاهشی شد

يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۰۴:۱۲ ب.ظ


علیرغم کانال‌شکنی نماگر اصلی بورس در روز گذشته، فعالان بازار سرمایه امروز شاهد افت شاخص بودند و رشد عرضه در برخی از نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ مشهود بود.

به گزارش ایسنا، امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با روند کاهشی روبرو شد و ۲۰۶۴ واحد پایین رفت. به این ترتیب این شاخص در تراز ۳۰۲ هزار و ۳۹۵ واحدی فرود آمد.

این در حالی است که روز گذشته شاخص کل بورس با رشد بیش از ۴۵۰۰ واحد توانسته بود برای اولین بار کانال ۳۰۰ هزار واحدی را بشکند و رکوردی تاریخی به ثبت برساند.

اما افزایش تقاضا در برخی از نمادهای کوچک سبب شد که شاخص کل هم وزن امروز نیز روند افزایشی را طی کند و با ۵۱ واحد رشد روبرو شود. به این ترتیب این شاخص در تراز ۸۵ هزار و ۲۵۸ واحدی ایستاد.

گروه مپنا به تنهایی ۳۵۹ واحد تاثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار داشت و پس از آن صنایع پتروشیمی خلیج فارس، معدنی و صنعتی گل گهر و معدنی و صنعتی چادر ملو بیشترین تاثیر کاهشی روی شاخص‌های بازار داشتند.

در عین حال ایران خودرو، بانک پارسیان و بانک صادرات ایران به ترتیب ۱۱۶، ۹۲ و ۷۶ واحد تاثیر افزایشی روی شاخص‌ها داشتند.

در گروه خودرو روز گذشته بیشتر نمادها توانستند بیش از چهار درصد رشد قیمت را به ثبت برساندند. امروز نیز برخی از نمادهای تاثیرگذار این روند را ادامه دادند؛ هر چند که کمتر از نیمی از سهم‌های خودرویی نیز امروز تا سقف سه درصد کاهش قیمت را شاهد بودند.

در این گروه بیش از یک میلیارد سهم واوراق مالی به ارزش ۳۹۷ میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و به این ترتیب بیشترین ارزش معاملات ازآن خودرویی‌ها شد.

بانکی‌ها که روز گذشته بیشترین ارزش معاملات را داشتند، امروز در جایگاه دوم از لحاظ ارزش معاملات ایستادند؛ به طوری که ۲.۸ میلیارد سهم و اوراق مالی به ارزش ۲۴۲ میلیارد تومان در این گروه داد و ستد شد.

امروز تعدادی از نمادها در گروه فرآورده‌های نفتی کمتر از یک درصد رشد قیمت را شاهد بودند و دو نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت و پالایش نفت لاوان توانستند بیش از سه درصد رشد کند. در این گروه ۷۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۸۲ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

در بورس تهران ۱۷۰ سهم با رشد قیمت و ۱۷۱ سهم با افت قیمت روبرو شد. در عین حال در فرابورس ایران ۱۰۵ سهم با رشد قیمت همراه بود و ۸۸ سهم افت قیمت داشت.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۲۳۰۶ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۶.۷ میلیارد سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات این بازار به رقم عدد ۶۲۷ هزار و ۹۸۲ رسید.

آیفکس نیز با ۱۱.۴۳ واحد رشد عدد ۳۹۳۰ را تجربه کرد و ارزش معاملات فرابورس ایران به نزدیک ۸۶۷ میلیارد تومان رسید. حجم معاملات نیز عدد یک میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سرگذاشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۸ ، ۱۶:۱۲
مریم ربیعی

اتحادیه مشاوران املاک به اتاق اصناف پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی حق کمیسیون را داده که مخالفان این پیشنهاد معتقدند این اقدام، التهاب جدیدی در بازار مسکن ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، تعدیل کمیسیون دفاتر مشاور املاک به عنوان راهکاری است که از سوی اتحادیه این صنف برای افزایش درآمد اعضا در شرایط کساد کنونی بازار مسکن و پایین آمدن درآمد مشاوران املاک، کلید خورده است.

مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران چندی پیش در نشست خبری اعلام کرد: شکاف بزرگی بین حق‌الزحمه دفاتر املاک در ایران با سایر کشورهای منطقه وجود دارد. در ترکیه شش درصد از فروشنده دریافت می‌کنند در حالی که ما از هر طرف نیم درصد می‌گیریم. مضافا این‌که معاملات به طور محسوس کاهش یافته که این موضوع، درآمد دفاتر املاک را تحت تأثیر قرار داده است. از سوی دیگر قراردادهای مشارکت در ساخت، تمدید اجاره و متمم قرارداد، فاقد کمیسیون است.

مخالفان افزایش کمیسیون مشاوران املاک

اما در طرف دیگر، مخالفان افزایش نرخ کمیسیون مشاوران املاک ایستاده اند که می‌گویند این موضوع به افزایش قیمت مسکن دامن می زند.

سید هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مشاوران املاک درصدی از قیمت فروش را به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کنند که با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در یک سال و نیم اخیر، این افراد سهم بیشتری خواهند داشت. این موضوع موجب می‌شود که خود املاکی‌ها به یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن تبدیل شوند.

طرح اخذ کمیسیون بر اساس متراژ

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز یکی دیگر از مخالفان دریافت کمیسیون به صورت درصد از طرفین معاملات مسکن است.

وی اخیرا اعلام کرد: هم اکنون طرحی در کمیسیون عمران مجلس درحالی بررسی است که بر اساس آن مشاوران املاک دیگر امکان دریافت درصدی از ثمن معامله را نداشته باشند و کمیسیون خود را از متراژ مسکنی که آن را اجاره می دهند و یا به فروش می‌رسانند، دریافت کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: دلیل بررسی این طرح‌ها هم این است که ما در یک سال اخیر بسیار شاهد این موضوع بودیم که عده‌ای سودجو برای کسب کمیسیون بیشتر اقدام به فروش منازل مسکونی بالاتر از عرف بازار می‌کنند که این اقدام آنها، در افزایش قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی و همچنین اجاره بها تأثیر مستقیم داشته است.

مشاوران املاک: گرانی مسکن به ضرر ما است

اگرچه بارها رئیس اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرده که افزایش تعداد معاملات مسکن، برای اعضای این صنف از افزایش قیمت مسکن یا افزایش نرخ کمیسیون اهمیت بیشتری دارد و بارها بر مهمتر بودن رونق بازار مسکن برای مشاوران املاک صحه گذاشته، حال این مطرح است که برای دفاتر املاک، نرخ کمیسیون مهم‌تر است یا افزایش معاملات؟ بخش مسکن دارای رابطه پیشین با ۷۸ بخش اقتصاد و رابطه پسین با ۵۶ بخش اقتصادی با ضریب انتشار ۱.۲ است. یعنی به ازای هر یک اشتغال مستقیم، ۱.۲ اشتغال غیرمستقیم ایجاد می شود.

مشاوران املاک نیز معتقدند هرچه تعداد معاملات بیشتر شود درآمد مشاوران افزایش بیشتری خواهد داشت. بنابراین به نظر می رسد گرانی مسکن که منجر به رکود شود، چندان به سود مشاوران املاک نیست.

یکی از مشاوران املاک در منطقه ۹ تهران به خبرنگار مهر گفت: پس از پنج سال کسادی معاملات مسکن بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ که با افت شدید درآمد اعضای این صنف و خروج بسیاری از فعالان صنف مشاور املاک همراه بود، در سال گذشته که حجم معاملات بیشتر شد، رونق به کسب و کار مشاوران املاک بازگشت؛ اما مجددا این صنف از تیرماه امسال وارد رکود شده است.

مردم؛ اصلی ترین مخالفان افزایش کمیسیون

افزایش نرخ کمیسیون معاملات مسکن در این بازه زمانی، اگرچه مورد استقبال فعالان صنف مشاوران املاک در کوتاه مدت قرار می گیرد، اما در میان و بلندمدت قطعا با مخالفانی در میان اعضای همین صنف مواجه خواهد شد.

چرا که بسیاری از مراجعه کنندگان به مشاوران املاک موافق با افزایش نرخ کمیسیون مشاوران املاک نیستند؛ مردم معتقدند افزایش نرخ کمیسیون به دور شدن خریداران واقعی از بازار مسکن دامن می زند.

طبق مصوبه اسفندماه ۱۳۹۴ کمیسیون نظارت شهرستان تهران، حق‌الزحمه دفاتر املاک تا ۵۰۰ میلیون  تومان نیم درصد و از ۵۰۰ میلیون به بالا ۷۵ صدم درصد از هر طرف معامله تعیین شد، در بسیاری از شهرستان‌ها رقم‌های پایین‌تری دریافت می‌شود.

فرمول جدید تعیین نرخ کمیسیون چیست؟

محمدعلی عباس‌زاده رییس مرکز آموزش علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک تهران در نشست خبری مرداد ماه اظهار داشت: تیم کارشناسی دانشگاه پس از بررسی مسائل مرتبط با بازار مسکن و افزایش هزینه‌های واحدهای صنفی همچون مالیات، عوارض شهرداری، تابلو، پسماند، تجاری، نوسازی، مشاغل، هزینه های مصرفی انشعابات، تبلیغات، حقوق نیروی انسانی، خدماتی و ... پیشنهاد داده هریک از طرفین برای قراردادهای بیع یک درصد ثمن معامله را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد دادیم همچنین درخصوص قراردادهای اجاره یک دوم اجاره بهای یک ماه از هر طرف دریافت شود. درخصوص تمدید قرارداد اجاره در صورت افزایش اجاره بها یک چهارم اجاره بها و در صورت عدم افزایش یک ششم اجاره ها از طرفین، درخصوص قرارداد مشارکت در ساخت بر اساس تقویم ارزش موضوع قرارداد قبل از تخریب ۳ درصد از سازنده و نیم درصد ازهریک از مالکان، در صورت تعدد واحدهای پیش از تخریب به ازای هر شش دانگ اضافه یک میلیون به حق الزحمه از سوی سازنده اضافه شود. همچنین متمم قراراد بر اساس آنچه که در قرارداد شرط شده رایگان و متمم خارج از شروط قرارداد، هر متمم ۱۰۰ هزار تومان، قراردادهای چون هبه و صلح در صورت بلاعوض بودن، هر قرارداد ۲۰۰ هزار تومان شود.

گفته می شود پیشنهاد افزایش حق‌الزحمه دفاتر املاک به اتاق اصناف تهران ارائه شده و اتاق اصناف در حال بررسی آن است.

فعال بخش مسکن: عمده مشاوران املاک فاقد تخصص لازم هستند

فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه‌سازان در این خصوص می‌گوید: دریافت کارمزد باید متناسب با خدمات باشد. بسته خدماتی که از سوی عمده دفاتر صنف مشاوران املاک در ایران ارائه می‌شود به درستی تعریف نشده است. تنها کاری که مشاوران انجام می‌دهند این است که ملکی را به یک شخص معرفی می‌کنند و یک قولنامه می‌نویسند. یک میز و صندلی در یک واحد صنفی می‌گذارند و افرادی عمدتا فاقد تخصص لازم اقدام به عقد قرارداد می‌کنند؛ در حالی که مشاوران املاک به عنوان امین خریدار و فروشنده باید مبانی حقوقی این شغل را بدانند. کما این‌که در کشورهای توسعه‌یافته دفاتر املاک به مبانی حقوقی این شغل به شکل حرفه‌ای مسلط هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۸ ، ۱۶:۰۹
مریم ربیعی

واردات نفت چین از ایران افزایش یافت

چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶ ق.ظ

آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت این کشور از ایران در ژوییه نسبت به مدت ماه پیش از آن ۴.۷ درصد رشد کرده و به ۹۲۶ هزار و ۱۱۹ بشکه در روز رسیده است.

به گزارش ایسنا، بر مبنای تن، صادرات نفت ایران به چین در ژوییه نسبت به ماه پیش از آن ۸.۲ درصد رشد کرد و به ۹۲۶ هزار و ۱۱۹ تن رسید اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷۱.۹ درصد کاهش نشان داد. آمار اداره کل گمرک چین به تن منتشر می‌شود که از سوی پایگاه خبری "اس اند پی گلوبال پلاتس به بشکه تبدیل شده است.

آمریکا نیز با صادرات ۳۶۲ هزار و ۳۶۴ بشکه در روز یا ۱.۵۳ میلیون تن که ۴۵ درصد رشد سالانه داشت، در رتبه هشتمین صادرکننده بزرگ نفت به چین قرار گرفت. برای نخستین بار از ماه اوت سال ۲۰۱۸ تاکنون بود که آمریکا در میان ۱۰ صادرکننده بزرگ نفت به چین قرار گرفت.

صادرات عربستان سعودی به چین در ژوییه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۵.۹ درصد رشد کرد و به ۶.۹۹ میلیون تن یا ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز رسید. در نتیجه این کشور برای نخستین بار در هفت ماه گذشته بزرگترین صادرکننده نفت به چین شد.

بر اساس گزارش پلاتس، چین در فاصله ژانویه تا ژوییه ۱۶۲.۲۷ میلیون تن نفت خام از اوپک وارد کرد که ۱۰.۴ درصد رشد سالانه داشت. صادرات نفت از خاورمیانه و آمریکای جنوبی طی این مدت به ترتیب ۹ درصد و ۱۱.۳ درصد رشد سالانه نشان داد.

با این حال حجم تامین نفت چین از آمریکای شمالی در هفت ماه نخست امسال، بر مبنای سالانه ۵۹.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴.۲ میلیون تن رسید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۸ ، ۱۰:۰۶
مریم ربیعی

دلایل کاهش نرخ دلار و سکه

چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۵۷ ق.ظ


نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق معتقد است آنچه در روزهای گذشته در بازار ارز و طلا رخ داده حاصل جو روانی مثبت شکل گرفته در جامعه است و نمی‌توان برای آن دلایل اقتصادی قطعی پیدا کرد.

سید حمید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همان‌طور که پیش از این سابقه داشته، وقتی در جامعه چند خبر امیدوارکننده منتشر می‌شود این موضوع به کاهش نرخ ارز در بازار ختم شده و برای چند روز روند نرخ‌ها کاهشی می‌شود.

به گفته وی، در طول روزهای گذشته بحث‌هایی که درباره احتمال مذاکرات سیاسی و بهبود اوضاع اقتصادی مطرح شده، اصلی‌ترین دلایل برای شکل‌گیری جو روانی مثبت در بازار بوده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز تا کجا و چه زمانی کاهشی خواهد ماند؟ تاکید کرد: اگر بنا باشد نرخ‌ها به شکل قطعی کاهش یابند باید در اقتصاد یک تغییرات اساسی ببینیم، اما آنچه که در روزهای گذشته رخ داده، بیشتر حاصل یک جو روانی مثبت است.

حسینی اضافه کرد: در کنار جو روانی وقتی که نخستین سیگنال‌ها از بازار برای آغاز روند کاهشی دیده می‌شود، بسیاری از مردم عادی نیز که بخشی از سرمایه خود را تبدیل به ارز یا طلا کرده‌اند، به بازار هجوم می‌آورند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. از این‌رو بخشی از دلیل کاهش نرخ‌ها در روزهای گذشته نیز فروشنده شدن مردم بوده است.

وی با بیان این‌که با وجود بهبود روند بازگشت ارزهای صادراتی، آمارهای دو ماه گذشته رشد صادرات را نشان نمی‌دهد، توضیح داد: از زمانی که نرخ بازار آزاد با سامانه نیما به هم نزدیک شد، صادرکنندگان برای بازگشت ارزشان بیش از گذشته تشویق شدند زیرا دیگر ابهام‌هایی که درباره چگونگی قیمت‌گذاری ارز وجود داشت، در شرایط فعلی دیده نمی‌شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: با این وجود با توجه به مشکلاتی که در حوزه صادرات وجود دارد و محدودیت‌هایی که اقتصاد ایران با آنها روبه‌روست، آمارهای چند هفته گذشته رشد صادرات را نشان نمی‌دهد و در صورت تداوم کاهشی‌شدن نرخ ارز، این موضوع نیز که در ماه‌های قبل جنبه مشوق صادرات را داشت تاثیر کمتری خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، در چند هفته اخیر نرخ ارز و طلا در بازار نزولی شده و در هفته جاری نیز این روند ادامه پیدا کرده؛ به طوریکه دلار وارد کانال ۱۰ هزار تومان و سکه وارد کانال سه میلیون تومان شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۸ ، ۰۹:۵۷
مریم ربیعی

مسکن یکمی‌ها با طرح اقدام ملی صاحبخانه ‌می‌شوند

چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۴۶ ق.ظ

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: ۳۵۰ هزار نفر آماده تحویل وام مسکن از صندوق پس انداز مسکن یکم هستند که می‌توانند با انتقال وام خود در طرح اقدام ملی مسکن صاحب‌خانه شوند.

«عباس فرهادیه» روز سه‌شنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: برنامه سازمان ملی زمین و مسکن این است که خانه هایی که به عنوان بخشی از طرح اقدام ملی توسط این سازمان آماده تحویل می شود از مرحله ساخت و واگذاری به صندوق پس انداز یکم وصل شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب افرادی که از گذشته برای دریافت تسهیلات در صندوق پس انداز یکم سرمایه‌گذاری کرده‌اند به طرح اقدام ملی متصل می‌شوند.

فرهادیه اضافه کرد: وام ۳۵۰ هزار نفر از صندوق پس انداز یکم آماده تحویل است و کسانی که جزو این گروه هستند می توانند وام های خود را در اختیار سازندگان برای ساخت واحدهای خود در این طرح قرار دهند.

به گفته فرهادیه تفاهمنامه ای هم در این زمینه از سوی سازمان ملی زمین و مسکن با بانک مسکن آماده است.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: امیدوایم محل مصرف پروژه هایی که سهم وزارت راه و پروژه هایی که سهم شرکای ما هستند به کسانی برسد که فرم «ج»سبز دارند و عمده آنها صندوق پس انداز یکمی هستند.

فرهادیه ادامه داد: بر این اساس بخش عرضه و تقاضای مسکن همزمان تقویت می شود و با مشارکت مدنی گسترده ساخت این خانه ها طی زمان مشخص انجام می شود.

وی در خصوص افرادی که تاکنون در صندوق پس انداز یکم ثبت نام نکرده اند اما می خواهند در طرح اقدام ملی صاحب خانه شوند، نیز گفت: کسانی که فقط توانایی پرداخت پول ساخت را دارند و برای پرداخت پول زمین مشکل دارند؛ باید در طرح فروش مسکن به روش اقساطی ثبت نام کنند.

فرهادیه خبر داد که مقدمات اجرای این طرح در حال آماده سازی است و گفت: این طرح برای افرادی مناسب است که اکنون پس انداز و اندوخته ای دارند اما تاکنون در صندوق پس انداز یکم ثبت نام نکرده اند.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: طرح های دیگر وزارت مسکن برای خانه دار کردن قشر وسیع‌تری از مردم در راه است.

به گفته فرهادیه وزارت راه و شهرسازی در تلاش است تا برای خانه دار کردن افرادی که تنها می توانند از عهده هزینه ساخت بربیایند و پول زمین را ندارند طرحی داشته باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۸ ، ۰۹:۴۶
مریم ربیعی

افت ۲ تا ۸ میلیون تومانی قیمت خودرو

چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۳۲ ق.ظ

تهران- ایرنا- بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از بازار خودروهای داخلی حاکی از افت دو تا هشت میلیونی قیمت ها در ۱۰ روز گذشته است و رکود همچون هفته‌های گذشته بر این بازار حکمفرماست.

امروز (سه شنبه)‌ در مقایسه با یک هفته تا ۱۰ روز گذشته، در گروه سایپا قیمت هر دستگاه پراید ۱۳۱ صندوق دار از ۴۵ میلیون تومان به ۴۳.۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۵۱ میلیون به ۴۸ میلیون تومان، تیبا صندوق دار از ۵۳.۵ میلیون به ۵۱.۵ میلیون تومان، تیبا ۲ هاچ بک از ۵۹ میلیون به ۵۶.۵ میلیون تومان و ساینا از ۵۸ به ۵۶ میلیون تومان کاهش یافت.

در گروه ایران خودرو، قیمت هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۸۴ میلیون به ۸۱ میلیون تومان، ال ۹۰ اتوماتیک از ۱۷۰ به ۱۶۲ میلیون تومان، سمند ال. ایکس از ۸۲ به ۷۷ میلیون تومان، پژو جی. ال. ایکس از ۷۸ میلیون به ۷۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس از ۸۹ میلیون به ۸۳ میلیون تومان، دنا ساده از ۱۱۳ میلیون به ۱۰۷ میلیون تومان، دنا پلاس بدون سقف از ۱۳۵ میلیون به ۱۲۸ میلیون تومان کاهش و نمونه با سقف آن در حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

کارشناسان، دلیل این کاهش قیمت ها را امیدواری به بهبود روابط سیاسی و امید مصرف کنندگان و مشتریان به آینده عنوان می کنند.

آنان معتقدند کاهش ارزش دلار در روزهای گذشته تاثیری روانی در افت قیمت‌ها بویژه خودروهای مونتاژی داشته است، اما بابت تاثیر تغییر مدیریت‌ها بخصوص تعیین «فرشاد مقیمی» ‌به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو در روز جاری، باید منتظر روزهای آینده ماند.

امروز در گروه مونتاژی‌ها، سراتو مونتاژی سایپا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت خودرو که در مقایسه با هفته گذشته ۱۰ میلیون تومان افت قیمت داشت. پژو ۲۰۰۸ نیز که هفته گذشته ۳۲۰ میلیون تومان داد و ستد می شد امروز با افت هشت میلیون تومانی به ۳۱۲ میلیون تومان رسید.

سیتروئن سی ۳ مونتاژی سایپا نیز با افت ۱۰ میلیون تومانی در مدت یاد شده از ۳۶۵ میلیون تومان، امروز به ۳۵۵ میلیون تومان رسید.

همچنین در ۱۰ روز گذشته در بخش خودروهای چینی، قیمت جک اس ۵ از ۲۸۰ میلیون به ۲۷۲ میلیون تومان، جک اس ۳ از ۱۹۵ میلیون به ۱۹۰ میلیون تومان، هایما اس ۷ سفید رنگ از ۲۸۰ میلیون به ۲۷۲ میلیون تومان و هایما اس ۵ از ۲۵۵ میلیون به ۲۴۵ میلیون تومان کاهش یافتند.

افت ۸۰ درصدی خرید و فروش‌ها

نمایشگاه داران و فعالان بازار از افت شدید خرید و فروش ها خبر می‌دهند؛ به طوری که در مقایسه با دو ماه گذشته تا ۸۰ درصد کاهش داشته است.

آنان می گویند بهبود وضعیت عرضه ایران خودرو و سایپا در روزهای گذشته، بر روند کاهشی هرچند کند قیمت ها اثرگذار شده است.

رکود سنگین در بازار خارجی ها

گپ و گفتی با فعالان نمایشگاهی خودروهای خارجی، حاکی از سایه سنگین رکود بر بازار این خودروهاست، به طوری که نمایشگاه داران عنوان می کنند عمده خرید و فروش ها در خودروهای تا مرز ۳۰۰ میلیون تومان است که البته اندک است، پس از آن رکود سنگین تری در خودروهای با محدوده قیمت ۳۵۰ میلیون تومان به بالا شاهد هستیم و در رده خودروهای لوکس و میلیاردی نیز خرید و فروش انگشت شمار است.

آنان معتقدند این روزها هیچ کس حتی خودِ نمایشگاه‌داران به دنبال سرمایه‌گذاری در زمینه خودرو نیستند.

کارشناسان خودروهای داخلی و خارجی، تداوم رکود با توجه به در پیش بودن ایام محرم و صفر را در بازار پیش بینی می کنند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۸ ، ۰۹:۳۲
مریم ربیعی

وزیر راه و شهرسازی:

چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۲۲ ق.ظ

وزیر راه و شهرسازی:
امید به خانه‌دار شدن مردم در شهرهای بزرگ به کمتر از ۱۰ سال می‌رسد/ اتصال صندوق پس‌انداز یکم به طرح اقدام ملی تولید مسکن
وزیر راه و شهرسازی گفت: با اجرای طرح‌های مسکنی، امید به خانه‌دار شدن در شهرهای بزرگ را به زیر 10 سال و در سایر شهرها به کمتر از سه سال می‌رسانیم و دغدغه مردم برای خانه‌دار شدن کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد اسلامی در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی تولید مسکن که با حضور رئیس جمهوری در حال برگزاری است گفت: حضور رئیس جمهور برای رونق بخشیدن و نهضت خانه‌سازی نشانه اهمیت این موضوع است و بحث تولید مسکن از برنامه‌های مورد تاکید رهبری و ریاست جمهوری بوده است.

وی ادامه داد: از بدو ورود به وزارت راه و شهرسازی این اراده را داشتیم که تولید مسکن برای جامعه هدف را به جریان پایدار تبدیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی از افزایش امید به خانه‌دار شدن با اجرای این طرح‌ها اظهار داشت: با اجرای طرح‌های مسکنی، امید به خانه‌دار شدن در شهرهای بزرگ را به زیر 10 سال و در سایر شهرها به کمتر از سه سال می‌رسانیم و دغدغه مردم برای خانه‌دار شدن کاهش پیدا می‌کند.

اسلامی با تاکید بر اعتمادسازی در بین مردم و مسئولان گفت: تولید مسکن برای جامعه هدف باعث ایجاد اعتماد و اعتمادسازی در آحاد مردم می‌شود که ما به دنبال اعتمادسازی بین دولت و سازندگان مسکن و مردم و سازندگان هستیم تا خانه‌های باکیفیت و بادوام ساخته و به دست مردم برسد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به طور قطع تولید مسکن تاثیرات خود در حوزه اشتغال را هم خواهد داشت گفت: امروز 110 هزار واحد مسکونی از 400 هزار مسکن طرح اقدام ملی کلنگ‌زنی می‌شود و سیاست ما این بوده است که این واحدها در متن شهر ساخته شود و از امکانات و تجهیزات زیربنایی برخوردار باشند. واحدهایی را به احداث می‌رسانیم که متناسب با جامعه هدف باشد.

اسلامی گفت: با کلنگ‌زنی 110 هزار واحد مسکن، تعداد واحدهای مسکونی در حال اجرا در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن به 167 هزار واحد می‌رسد.

اسلامی با بیان اینکه برای ساخت 110 هزار واحد 30 هزار ملیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود گفت: این میزان ساخت و ساز 130 هزار اشتغال پایدار در حوزه ساختمان ایجاد می‌کند و متاثر از آن سایر ظرفیت‌ها در بخش مسکن به مدار می‌آید و رونق در بخش ساخت وساز ایجاد می‌شود.

اسلامی با اشاره به مذاکرات با بانک مرکزی برای افزایش سهم ارائه تسهیلات به بخش مسکن گفت: با مذاکرات و برنامه‌ریزی‌هایی که با بانک مرکزی داشتیم قرار بر این است که تسهیلات به بخش ساخت مسکن به 20 درصد افزایش پیدا کند تا ساخت و ساز مسکن از منابع لازم برخوردار شود.

وی افزود: پرداخت تسهیلات به بخش مسکن حداقل ریسک را خواهد داشت و بازدهی آن تضمین بالاتری دارد.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه برای ساخت 50 هزار واحد مسکونی است که امروز 6500 واحد آ‌ن کلنگ‌زنی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین با نیروهای مسلح برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم که اجرای این واحدها هم در آستانه شروع است.

وی از اتصال صندوق پس‌انداز یکم به طرح اقدام ملی تولید مسکن خبر داد و گفت: با توجه به اینکه قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است و به دنبال این هستیم که بتوانیم توان نقدینگی مردم را افزایش دهیم. به همین منظور افرادی که در صندوق پس انداز یکم سپرده‌گذاری می‌کنند می‌توانند از واحدهای ساخته شده در طرح اقدام ملی تولید مسکن بهره‌مند شوند.

اسلامی تاکید کرد: این واحدها با فضاهای مکمل از جمله مدارس، تجهیزات زیربنایی، درمانگاه، بازارچه و ... در موعد مقرر تحویل مردم می‌شود تا مردم بتوانند در مسکن مناسب مستقر شوند.

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۸ ، ۰۹:۲۲
مریم ربیعی

کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایلنا:

چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰۹:۱۴ ق.ظ

حباب سکه پس از ۳ سال صفر شد/ ورود سکه به کانال ۳ میلیون تومان


رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف اظهار داشت: در حال حاضر نرخ هر قطعه سکه تمام با طرح جدید با ورود به کانال سه میلیون تومان در نرخ ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان معامله می‌شود

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت بازار سکه و طلا گفت: با وجود افزایش قیمت اونس جهانی طلا به ۱۵۳۱ دلار، دو عامل کاهش نرخ ارز و کاهش تقاضا باعث شدند تا نرخ سکه و طلا در بازار داخلی با کاهش رو به‌رو شود.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر حباب سکه پس از سه سال صفر شده است که یک اتفاق مطلوب در راستای شفافیت بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد نرخ انواع سکه گفت: در حال حاضر نرخ هر قطعه سکه تمام با طرح جدید با ورود به کانال سه میلیون تومان در نرخ ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان معامله می‌شود، همچنین نرخ سکه تمام با طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۹۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی نیز ۹۲۰ هزار تومان است.

به گفته وی؛ نرخ هر مثقال طلا یک میلیون و ۷۶۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۴۰۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۸ ، ۰۹:۱۴
مریم ربیعی