اقتصاد امروز

۱۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

وعده‌های اشتغال ترامپ محقق نشد

چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۰۲ ب.ظ

نیویورک تایمز نوشت: به رغم وعده‌های تبلیغاتی ترامپ، ایجاد شغل در آمریکا به خوبی پیش نرفت.

وعده‌های اشتغال ترامپ محقق نشد
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از نیویورک تایمز، برنامه‌هایی از کاهش مالیات گرفته تا مقررات تعرفه‌ای که هرکدام به نوعی از ابداعات ترامپ بود تا به گفته وی موج سرمایه‌گذاری  و اشتغال ایجاد کند به درستی پیش نرفت.

ترامپ در کمپین‌های تبلیغاتی خود همواره مطرح می‌کرد که اشتغال این کشور توسط کشورهای دیگر دزدیده می‌شود، اشاره وی به کارخانه‌هایی بود که شرکتهای آمریکایی در کشورهای دیگر دایر می‌کردند. 

ترامپ اخیرا در کاخ سفید اعلام کرد:« ما شرکت‌های بزرگ در جای‌جای دنیا داریم و همه آنها برمی‌گردند و آنها دوباره در ایالات متحده خواهند بود.» 

سیاست کاهش مالیات ترامپ بدون شک اقتصاد آمریکا را تا حدی در سال 2018 تکان داد. به رشد اقتصادی آمریکا کمک کرد و آن را به 2.5 درصد رساند و تا حدودی اشتغال را در کارخانه‌ها افزایش داد، اما آمارهای دولتی و سایر منابع حاکی از این است که ادعای ترامپ درباره تأثیرگذاری این سیاست‌ها در جذب سرمایه‌گذاری و اشتغال به خوبی پیش نرفته است. 

براساس این آمارها میزان جذب سرمایه خارجی در ایالات متحده آمریکا در دو سال نخست ریاست جمهوری ترامپ با آهنگ کندی پیش رفت و این رقم در مقایسه با دوره ریاست جمهوری باراک اوباما کاهش داشت. 

براساس آمارهای وزارت بازرگانی که در ماه جولای منتشر شد، رشد سرمایه‌گذاری اقتصادی از همه منابع، بخش خارجی و داخلی پس از اینکه ترامپ بسته کاهش مالیات را به ارزش 1.5 تریلیون دلار در اواخر 2017 امضا کرد، افزایش یافت، اما دوباره این آهنگ رشد اقتصادی آهسته‌تر شد. 

رشد سرمایه‌گذاری حتی در بهار منفی شد و خروجی اقتصاد این کشور را کند کرد.

براساس آمارها و مدل‌هایی که گروه‌های غیرانتفاعی مانند «ریشورینگ اینی‌تی‌ای‌تیو»، در دو سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ، شرکت‌ها طرحی را اعلام کردند که 145 هزار شغل جدید در کارخانه‌ها ایجاد می‌کرد، این به عنوان یک رکورد از سال 1980 تاکنون محسوب می‌شد، اما این روند تنها یک ماه بیشتر دوام نداشت. 

حدود نیمی از این آمار یعنی 82 هزار نفر در سال 2017 و قبل از تأثیر بسته مالیاتی ترامپ اعلام شده بود. 

علاوه بر آن، آمارهای ریشوینگ اینیتی‌ای‌تیو نشان می‌دهد که تنها 30 هزار شغل توسط شرکت‌ها اعلام شده که به دلیل اعمال تعرفه ترامپ برای واردات فولاد و آلومینیوم، پنل‌های خورشیدی، ماشین‌های لباسشویی و طیفی از کالاهای چینی ایجاد خواهد شد. 

محققان در مؤسسه A.T.KERNI ماه گذشته اعلام کردند که سیاست تجاری ترامپ از جمله تعرفه، فعالیت‌های کارخانه‌ها را نه تنها در خود ایالات متحده بلکه در کشورهای آسیایی  به غیر از چین نظیر ویتنام نیز تحت تأثیر قرار داده است. 

روز سه‌شنبه ترامپ در پنسلوانیا اعلام کرد که سیاست تعرفه‌ای وی به نفع صنعت فولاد داخل تمام شده و به همین دلیل، فعالیت‌های اقتصادی در این زمینه در داخل کشور رونق یافته است، اما با این وجود کارخانه‌های تولید فلزات نظیر فولاد و آلومینیوم از زمانی که ترامپ سر کار آمده تنها 15 هزار شغل ایجاد کرده‌اند که این رقم نصف رقم قبل از اعمال تعرفه روی فلزات وارداتی در سال گذشته است. 

در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی به دلیل کاهش رشد اقتصادی و اشتباه جنگ تجاری که ترامپ روز  به روز آتش آن را با اعمال تعرفه‌های بیشتر روی کالاهای چینی شعله‌ور می‌کند و چین را متهم به دستکاری ارزش ارز می‌کند با چالش جدی مواجهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۸ ، ۱۷:۰۲
مریم ربیعی

افت معاملات و تا حدودی قیمت مسکن در این روزها نوید این را می‌دهد که رکودی سنگین بر بازار حاکم خواهد شد؛ حال سوال این است: باید بابت این رکود که کاهش قیمت‌ها را به همراه خواهد داشت، خوشحال بود؟

پیش‌بینی کارشناسان از آینده قیمت مسکن/ عقب ماندن عرضه از تقاضا خطرناک است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روند نزولی قدرت خرید متقاضیان مسکن به دلیل رشد بیش از 100 درصدی قیمت ها ماه‌هاست که ادامه دارد و سرانجام این کاهش قدرت خرید خود را با افت معاملات بیش از 70 درصدی و کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت مسکن نشان داده است. حال باید دید که آیا از این افت قیمت ها که توام با رکود سنگین بر بخش مسکن خواهد بود باید خوشحال شد؟

بنابراین گزارش، کارشناسان مسکن بر این باور هستند که رکود بخش مسکن به زیان اقتصاد کشور است چرا که این بخش با 300 شغل به صورت مستقیم در ارتباط است و بیش از 1300 شغل غیر مستقیم با رونق بخش مسکن به حرکت در می آید.

کاهش قدرت خرید و ناتوانی متقاضیان مسکن با نبود تسهیلات مناسب برای بالا رفتن توان خرید عجین شده تا بسیاری از واحد مسکونی نوساز و کهنه‌ساز بدون متقاضی خرید باقی بمانند. افت معاملات مسکن این روزها به گونه ای بر بازار مسکن حاکم شده که باعث نرمش فروشندگان شده و آنها قصد دارند از قیمت های پیشنهادی خود عقب نشینی کنند.

*از افت قیمت مسکن در ازای رکود نباید خوشحال شد

حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که آیا از کسادی بازار مسکن باید خوشحال شد که باعث افت قیمت می‌شود، گفت: بازار مسکن در رکود فرو رفته است و این رکود باعث کاهش قیمت خواهد شد.

عقبایی در پاسخ به این سوال که آیا این کسادی بازار مسکن را می توان با رکود سال‌های 92 تا 96 که بسیار عمیق بود مقایسه کرد، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که حجم معاملات مسکن 78 درصد کاهش داشته است و چند سال گذشته شاید چنین افت معاملاتی نداشتیم.

*ادامه افت قیمت مسکن در صورت رخ ندادن شرایط ویژه

وی در پاسخ به این سئوال که پیش بینی از آینده بازار مسکن چگونه خواهد بود گفت: افت قیمت‌ مسکن اگر شرایط ویژه‌ای برای حامل‌های انرژی و بازار ارز رخ ندهد ادامه خواهد یافت.

عقبایی با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن باعث شد تا قدرت خرید مسکن کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند، اظهار داشت: نباید با این عنوان که بازار مسکن با ورود به رکود افت قیمت را تجربه خواهد کرد خوشحال شد چرا که بخش مسکن با 1300 شغل وابسته است. 

*رکود سالهای 92 تا 96 باعث رشد 120 درصدی قیمت مسکن شد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۸ ، ۱۶:۵۹
مریم ربیعی


رکوردشکنی جدید بورس / شاخص کل از مرز ۲۶۱ هزار واحد گذشت
در معاملات امروز، شاخص بورس با بیش از ۴۲۰۰ واحد رشد وارد کانال ۲۶۱ هزار واحدی شد و رکوردی تازه برجا گذاشت.

 به نقل از بازار سرمایه، شاخص بورس تهران امروز (چهارشنبه ۲۳ مرداد) با ۴۲۹۴ واحد رشد به رقم ۲۶۱ هزار و ۳۹۱ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن، هزار و ۱۰۷ واحد تقویت شده و به رقم ۶۸ هزار و ۲۷۲ واحد رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۳.۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۴۵ هزار و ۵۲۳ نوبت معامله و به ارزش هزار و ۱۱۰  میلیارد تومان دادوستد کردند.

ارزش روز بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش تعداد سهام حاضر در بورس به قیمت سهام آنهاست، به بیش از ۹۵۹ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱۱۶۰ واحد رشد کرده و به رقم ۷۰ هزار و ۶۱۵ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هموزن ۷۴۲ واحد تقویت شده و به رقم ۴۵ هزار و ۷۵۷ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۵۰۲۸ واحد رشد کرده و به رقم ۲۹۶ هزار و ۴۱۱ واحد رسید. شاخص بازار اول بورس با افزایش ۳۸۳۸ واحد به رقم ۱۹۰ هزار و ۲۲۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۵۵۳۹ واحد به رقم ۵۳۰ هزار و ۴۳۹ واحد رسید. امروز عمده نمادهای مهم بورسی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند که بیشترین تاثیر در شاخص را نمادهای فولاد، همراه، اخابر، کگل، فملی، شبندر، ومعادن داشتند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل با ۵۰ واحد رشد به رقم ۳۵۱۷ واحد ارتقا یافت. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران در فرابورس امروز معامله‌گران بیش از ۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۸۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۱۵۱ میلیارد تومان دادوستد کردند.

نمادهای ‌تاثیرگذار در تقویت شاخص فرابورس به ترتیب شامل ذوب، هرمز، میدکو، شراز، سمگا، زاگرس بودند.   نماد کگهر هم  بیشترین اثر کاهشی را در شاخص فرابورس به جا گذاشت.

همچنین نمادهای پربیننده فرابورس مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، ریل پرداز سیر، صنایع کاغذ پارس، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۸ ، ۱۶:۵۵
مریم ربیعی

مقصر اختلال در معاملات نیما کیست؟

چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۰۴:۵۱ ب.ظ


مقصر اختلال در معاملات نیما کیست؟

یک مقام مسئول در خصوص توقف معاملات ارزی در سامانه نیما، گفت: اطلاعات پروانه‌های صادراتی به درستی از سوی گمرک به سامانه منتقل نمی‌شود و رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به این پرونده ورود کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از دو هفته است که به دلیل مشکل گمرک در تعاملات اطلاعاتی با سامانه جامع تجارت، معاملات ارز در سامانه نیما با مشکلات عدیده مواجه شده و صادرکنندگان در رفع تعهد ارزی و واردکنندگان در تامین ارز و ثبت‌سفارش، با مشکلات جدی مواجه هستند.

آنگونه که صادرکنندگان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گویند، از حدود ۵ مردادماه، سامانه جامع تجارت برای واگذاری اظهارنامه های صادراتی و ثبت کوتاژ برای واردات در مقابل صادرات با مشکل جدی مواجه شده و این فرایند روز به روز کندتر و در حال حاضر نیز چند روزی است که متوقف است.

بر این اساس صادرکنندگان می گویند از حدود ۱۰۰ اظهارنامه و کوتاژ صادراتی آنها شاید ۳ تا ۵مورد ثبت شده و صادرکننده می تواند آن را به منظور واگذاری به واردکنندگان تایید نماید و این در شرایطی است که حتی صادرکنندگان در پرتال های شخصی خود در سامانه جامع تجارت نیز، امکان تایید ثبت سفارش های پذیرفته شده از سوی بانکها را هم ندارند.

در همین ارتباط، یک مقام مسئول در بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مشکل اصلیِ بروز اختلال در فروش و واگذاری ارز حاصل از صادرات، گمرک جمهوری اسلامی ایران است که اطلاعات پروانه‌های صادراتی را به درستی به سامانه جامع تجارت ایران منتقل نمی‌کند.

وی افزود: اکنون بیش از دو هفته است که بانک مرکزی در سطوح مختلف، مذاکرات متعددی را با مدیران گمرک جمهوری اسلامی ایران داشته و حتی شخص رئیس‌کل نیز به این موضوع ورود کرده و کار را پیگیری نموده است؛ اما مشکل همچنان پابرجا است.

به گفته این مقام مسئول در نظام بانکی، این یک روند نامناسب از سوی گمرک است؛ چراکه متاسفانه در تمام تعاملات اطلاعاتی با گمرک، این چنین مشکلی وجود دارد و همین موضوع به شکل دیگر، در سامانه رفع تعهد ارزی واردکنندگان به صورت جدی‌تر به چشم می‌خورد.

وی اظهار داشت: این مباحث بارها در حضور معاونان گمرک، رئیس کل گمرک، وزیر اقتصاد بحث و صورتجلسه شده و لیکن سامانه مرتبط، گام مشخصی در این رابطه برنداشته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۸ ، ۱۶:۵۱
مریم ربیعی

اکسپرس: آمریکا شرکت ملی نفت چین را تحت نظر دارد

چهارشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۴۸ ب.ظ

واشنگتن مدعی‌ است پس از انتشار گزارش‌ها در خصوص نقض تحریم ایران توسط شرکت ملی نفت چین، تحرکات این شرکت را تحت نظر گرفته است.

اکسپرس: آمریکا شرکت ملی نفت چین را تحت نظر دارد
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که تمام تحرکات شرکت ملی نفت چین را پس از انتشار گزارشی درباره نقض تحریم‌های نفتی ایران تحت نظر دارند.

نیویورک تایمز اخیرا گزارش داده بود که پکن همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد. این گزارش یک هفته پس از آن منتشر شد که واشنگتن، شرکت نفتی چینی با نام «ژوهای ژنرونگ» را به‌خاطر واردات نفت از ایران تحت تحریم قرار داد.

به نوشته وبگاه انگلیسی اکسپرس، اقدام چین در ادامه واردات نفت از ایران می‌تواند روابط این کشور با آمریکا را که تحت تاثیر جنگ تعرفه‌ای دچار آسیب شده، با تنش‌های بیشتر مواجه کند.

دو  مقام آمریکایی گفته‌اند مجازات‌ها علیه شرکت فوق می‌تواند درسی برای هر شرکتی باشد که بخواهد در این مسیر گام نهد.

یکی از این مقامات گفته است: «هر شرکتی که بخواهد محدودیت‌های ما را دور بزند، بالاخص محدودیت‌ها در خصوص پتروشیمی ایران را، باید این پیام را جدی بگیرد.»

وی مدعی شده که تحریم شرکت ژوهای ژنرونگ نشان‌دهنده تعهد آمریکا به اجرای تحریم‌هاست.

مقام دیگر آمریکایی اما مدعی‌ست که واشنگتن توانسته میزان صادرات نفت ایران را به کمترین میزان در تاریخ برساند.

وی می‌گوید تحریم‌های آمریکا در کنار اجرای قدرتمند آنها می‌تواند تهران را از درآمد سالانه 50 میلیارد دلار محروم کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که چین در 5 ماه ابتدایی سال جاری میلادی، علی‌رغم تحریم‌های آمریکا 12 میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، از ماه مه تاکنون 12 تانکر ایرانی نفت خود را در آسیا به مشتریان تحویل داده‌اند. 6 مورد از این کشتی‌ها نفت خود را به چین تحویل داده‌اند.

کارشناسان معتقدند اگرچه واشنگتن متحدینش را برای به صفر رساندن واردات نفت از ایران قانع کرده اما چین مشکل بزرگ‌تری است. «دنیس ویلدر»، مامور سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا معتقد است که «چین در این خصوص هیچ لطفی در حق آمریکا نخواهد کرد و این هزینه‌ای راهبردی است که باید پرداخته شود.»

آمریکا در هجدهم اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را بازاعمال کرد. یکی از اهداف اعلام‌شده واشنگتن، رساندن صادرات نفت ایران به صفر است، هدفی که تاکنون موفق به حصول به آن نشده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۵:۴۸
مریم ربیعی

قیمت نفت افزایش یافت

چهارشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۳۶ ب.ظ

قیمت نفت در بازارهای جهانی با 13 سنت افزایش به 59.9 دلار در هر بشکه رسید.


 به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه یک  درصد افزایش یافت.

پس از اعمال تعرفه‌های جدید از سوی ترامپ علیه کالاهای چینی و اقدامات چین علیه محموله‌های محصولات کشاورزی آمریکا، قیمت هر بشکه نفت برنت در سه جلسه گذشته پس از بسته شدن بازارها در 31 جولای، بیش از 8 درصد کاهش یافته است. 

در عین حال، آمریکا چین را به دستکاری عمدی در ارزش ارز خود متهم کرده است.

بنابر این گزارش، ارزش نفت برنت بیش از 3 درصد کاهش یافت زیرا تاجران در مورد ادامه اختلاف تجاری میان دو خریدار بزرگ نفت جهان که می‌تواند به کاهش تقاضا برای نفت منجر شود، نگران هستند.

هر بشکه نفت برنت با 13 سنت افزایش 59.94 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا با 32 سنت افزایش 55.01 دلار معامله شد.

هریسون فلمینگ، تحلیلگر بازار در این رابطه گفت: «بلاتکلیفی بسیاری در اطراف تقاضا وجود دارد.»

بنجامین لو، تحلیلگر بازار گفت: «هرچند تنش‌های غرب آسیا و ادامه کاهش ذخایر نفت آمریکا سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد اما ضعف تقاضا برای سوخت در جهان در کوتاه‌مدت مانع این افزایش است.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۵:۳۶
مریم ربیعی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان فعال‌ترین کانون صادرات شناورهای تولید داخل است از افزایش حدود چهار برابری سفارش ساخت شناور در پایتخت دریایی ایران خبر داد.

افزایش چهار برابری سفارش ساخت شناور در پایتخت دریایی ایران
 اله مراد عفیفی‌پور بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سهم عمده تأمین مالی شناورهای ساخت داخل از محل بسته‌های حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی و در قالب تسهیلات وجوه اداره شده این سازمان است.

وی افزود: با در نظر گرفتن شناور تولید داخلی که امروز با ظرفیت 158 صندلی به ناوگان دریایی کشور اضافه شد تعداد ناوگان مسافری فعال در مسیرهای دریایی بین جزیر قشم به بندرعباس و قشم به هرمز و لارک به 39 فروند افزایش یافت و امروز 4100 نفر صندلی در این بخش داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: شناوری که امروز با همت متخصصان داخل به بهره‌برداری رسید دارای ظرفیت 158 صندلی شامل 15 صندلی کلاس تجاری و 143 صندلی کلاس عادی است.

عفیفی‌پور افزود: استان هرمزگان 43 کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، آلومینیومی، فایبرگلاس و فلزی دارد و کانون اصلی تولید شناورهای دریایی ایران است.

وی گفت: 60درصد متقاضیان سفارش ساخت شناور در استان از دیگر استان‌های جنوبی کشور هستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان  بیان کرد: صنایع دریایی از جمله صنایع اشتغالزا در کشور است. شناورهای تولید شده در کارخانجات شناورسازی استان هرمزگان مطابق با قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی و را با رعایت استاندارد تحت کلاس مؤسسات رده‌بنده ایرانی تولید و صادر می‌شوند.

عفیفی‌پور افزود: استان هرمزگان قطب صنعت ساخت و تعمیر شناورهای دریایی در ایران است و روند ثبت سفارش ساخت شناورها در چهار ماه نخست سال 98 در این استان حکایت از رشد فزاینده دارد؛ تعداد سفارش ساخت شناور در این مدت به 72 فروند رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 22 درصد بود افزایش 327 درصدی دارد که حدود چهار برابر بیشتر از سال گذشته است.

وی گفت: هرمزگان در سال گذشته موفق به کسب سهمیه ساخت 180 فروند در این رابطه شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۵:۲۸
مریم ربیعی

نرخ رسمی ۲۶ ارز کاهش یافت

چهارشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۲۰ ب.ظ

با اعلام بانک مرکزی
نرخ رسمی ۲۶ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۸ ارز افزایش و قیمت ۲۶ واحد پولی دیگر از جمله یورو و پوند کاهش یافت. قیمت ۱۳ ارز هم ثابت ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین امروز هر پوند انگلیس با ۳ ریال کاهش نسبت به روز گذشته ۵۱ هزار و ۷۵ ریال و هر یورو نیز با ۱۰ ریال کاهش نسبت به روز گذشته ۴۷ هزار و ۱۰۲ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۲۶ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۳۸۱ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۷۱۳ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۱۰ ریال، روپیه هند ۵۹۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۷۷ ریال، صد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۲۱۷ ریال، صد ین ژاپن ۳۹ هزار و ۵۹۰ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۸ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۵۶۵ ریال قیمت خورد.

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۶ هزار و ۸۸۶ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۰۴ ریال، لیر ترکیه ۷ هزار و ۵۹۲ ریال، روبل روسیه ۶۴۱ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، صد دینار عراق ۳ هزار و ۵۲۱ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۸ هزار و ۱۴۳ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۴ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۳۵۹ ریال، صد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۷۳۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۳۶۷ ریال، کیات میانمار ۲۸ ریال و صد روپیه نپال ۳۶ هزار و ۸۴۴ ریال تعیین شد.

افزون بر این، نرخ صد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۲۴ ریال، دینار لیبی ۲۹ هزار و ۹۰۷ ریال، یوان چین ۵ هزار و ۹۶۱ ریال، صد بات تایلند ۱۳۶ هزار و ۵۰۶ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۶ ریال، هزار وون کره جنوبی ۳۴ هزار و ۵۵۷ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، صد تنگه قزاقستان ۱۰ هزار و ۸۴۶ ریال، لاری گرجستان ۱۴ هزار و ۳۶۱ریال، هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۴۱ ریال، افغانی افغانستان ۵۳۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۰ هزار و ۴۷۰ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۵۷ ریال، صد پزوی فیلیپین ۸۰ هزار و ۳۹۶ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۰ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار ریال ارزش‌گذاری شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۸ ، ۱۵:۲۰
مریم ربیعی


بلومبرگ بر اساس بررسی خود مدعی شد تولید نفت ایران در ماه جولای 70 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 2.21 میلیون بشکه رسیده است.


بلومبرگ: ایران در ماه قبل روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت تولید کرد/ تولید نفت اوپک ۱۳۰ هزار بشکه کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، تولید نفت اوپک که قبلا به کمترین میزان از سال 2014 رسیده بود، بار دیگر در ماه گذشته میلادی با توجه به تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، کاهش یافت.


به نوشته این گزارش، از آنجایی که آمریکا هر کشور یا شرکتی را که با ایران تجارت کند را جریمه می کند، ایران کمترین میزان تولید نفت از نیمه دهه 1980 داشته است.تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی یعنی جولای 70 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 2.21 میلیون بشکه در روز رسیده است.


بر اساس نظرسنجی بلومبرگ از مقامات، تحلیلگران و آمارهای رهیابی نفتکش ها، این کاهش بیشترین کاهش در میان 14 عضو اوپک بوده است. تولید نفت اوپک نیز 130 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 29.87 میلیون بشکه در روز رسیده است که کمترین میزان در 5 سال اخیر به شمار می‌رود.


اوپک از آغاز امسال به عنوان بخشی از توافق با دیگر تولیدکنندگان نظیر روسیه میزان تولید خود را با هدف تقویت قیمت‌ها و کاهش فزونی عرضه در بازار در میانه تقاضا شکننده برای نفت و افزایش تولید نفت شیل آمریکا، کاهش داد.

قیمت نفت در سه ماه نخست امسال تقریبا 30 درصد افزایش یافت، اما از آن زمان تاکنون کاهش یافته است و به کمتر از 65 دلار در هر بشکه رسیده است.


پس از ایران، بیشترین کاهش تولید در ماه جولای به عراق و لیبی تعلق دارد که هر دو روزانه 50 هزار بشکه نفت کمتر تولید کردند. تولید نفت لیبی سال هاست که به علت اختلافات سیاسی برای کنترل کشور کاهش یافته است.


این کاهش تاحدی با افزایش تولید کشورهایی نظیر عربستان جبران شده است. این کشور در ماه جولای 50 هزار بشکه نفت در روز بیشتر نفت تولید کرده و میزان تولیدش به روزانه 9.87 میلیون بشکه در روز رسیده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۵۳
مریم ربیعی

نهمین عرضه میعانات گازی در بورس انرژی

شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۴۵ ق.ظ

اطلاعیه عرضه دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی برای تاریخ ۱۵ مرداد منتشر شد.


شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که اطلاعیه عرضه دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۶۰ دلار و ۱۷ سنت برای هر بشکه منتشر شده است.


این نهمین عرضه میعانات گازی در رینگ بین‌الملل از سال ۹۷ و چهارمین عرضه در رینگ بین‌الملل بر اساس شیوه‎نامه ابلاغی از سوی وزیر نفت در سال ۹۸ است.


حداقل میزان بارگیری برای حمل زمینی هزار بشکه معادل ۱۱۰ تن است. خریداران می‎توانند تا ۳ ماه پس از انجام معامله محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در سایر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران است.


بر اساس این گزارش، عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی ایران در راستای تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‎های فروش و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات در دستور کار قرار گرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مرداد ۹۸ ، ۰۹:۴۵
مریم ربیعی