اقتصاد امروز

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

دکتر جمشید اثنی عشری

«قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان» پس از طی مراحلی، با فرصت اجرای دو ماهه از سوی رئیس محترم جمهور ابلاغ شده است. قانون پربحثی که اظهارنظرهای متعدّد و متفاوتی در جامعه و محیط رسانه‌ای نسبت به مشمولان آن شده و می‌شود و با توجه به فراگیری و مستثنیاتی که دارد ، پیش‌بینی می‌شود همچنان این اظهارنظرها ادامه یابد.

اما پرسش‌های اساسی در ارتباط با اجرایی شدن این قانون، این است که آیا واقعاً اجرای آن منجر به نتایج مورد نظر قانونگذار می‌شود؟ آیا این قانون می‌تواند بخشی از مشکلات موجود نظام اداری را برطرف کند؟ آیا وجود بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی، موجب بروز مشکلات کنونی است؟

صرف‌نظر از پاسخ‌های مثبت و منفی احتمالی و یا درصد تحقق نتایج و اهداف مدنظر قانونگذار، بعلاوه باید نسبت به گزاره‌های زیر نیز با تأمل بیشتری ‌اندیشید که به عنوان مثال: مقوله اشتغال بازنشستگان با مدیریت‌های طویل‌المدت آنها، تفاوت ماهوی دارد، یا نظام اداری کشور، مشکلات بزرگتر و مهم‌تری از اشتغال بازنشستگان دارد که اجرای این قانون، کمترین کمکی به رفع و حل آنها نخواهد کرد.

گزاره‌ای از یکی از بزرگان مدیریت در ذهن دارم که گفته است، از دهه سوم قرن بیست و یکم، واژه بازنشستگی از کتب قانون نظامات اداری دنیا حذف می‌شود، اول به دلیل آنکه افراد حق ندارند، بازنشسته شوند، چون واجد دانش و تجربیاتی شده‌اند که به مثابه سرمایه ملی، متعلّق به تمامی افراد کشور است و باید نسل‌های جوان‌تر از این دانش و تجربه بهره‌مند شوند، البته با این توضیح که ضروری است ساعات کار بازنشستگان، متناسب با افزایش سن آنها، کاهش یابد و از ایشان در مناصب مشاوره‌ای یا موقعیت‌های آموزشی و انتقال مفاهیم و داشته‌ها و دانسته‌ها استفاده شود و نه مناصب طویل المدت – نزدیک به ابدی- مدیریتی!

ثانیاً اینکه وقت ندارند بازنشسته شوند! یعنی با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی در دوران سالمندی از حسب وسعت یافتن عده خانواده و افزایش عروس و داماد و نوه و نتیجه و نیز هزینه‌های مترتب به مقتضای سن از جمله عینک و سمعک و عصا و دارو و آزمایش و حفظ سلامتی و ... این افراد هرگز با حقوق بازنشستگی نمی‌توانند زندگی در خور شأن را ادامه دهند.

نمی‌دانم تعداد موافقان و مخالفان این نظریه – که اتفاقاً از بزرگان حوزه آینده‌نگری و آینده‌نگاری است- چقدر است، ولی به باور صاحب این قلم، با توجه به پیشینه تحصیل در عرصه مدیریت و اقتصاد، چنین دیدگاهی چندان هم بیراه و بیهوده نیست.

اخراج بازنشستگان از فضای کسب و کار، نه درست است و نه اخلاقی و شوربختانه آنکه در کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه، محیط کار دولتی به مثابه لابراتوار و آزمایشگاهی برای فراگیری دانش و مهارت با هدف استفاده از آن در بخش غیردولتی است!

تجربه راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای نخستین با حضور بازنشستگان کاربلد و مسلّط به زبان انگلیسی و دارای تجربه و تحصیل در آمریکا و اروپا و یا تجربه استفاده بانکداری غیردولتی – بخوانید خصوصی- از دانش، تجربه و مهارت مدیران عامل، مدیران عالی و حتی روسای شعب بانک‌های دولتی، حجت بلیغی است که نشان می‌دهد، خروج افراد مجرّب و کاربلد و با تجربه برای همیشه از محیط کار دولتی، به همان اندازه که به نفع دولت نیست، به سود بخش خصوصی است.

اینها گویای غلفت ما از سرمایه ارزشمند انسانی است. اگر به مقوله سرمایه انسانی جدّی‌تر بنگریم و بازنشستگان– اعم از کشوری و لشکری- را سرمایه انسانی ارزشمند بدانیم، شاید به دنبال راه‌کارهای علمی و اصولی برای حفظ، تکریم و استفاده بهینه – متناسب با شرایط- از آنها برویم.

البته نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت، مستثنیات این قانون است، به این معنی که علاوه بر بازنشستگانی که می‌توانند نماینده مجلس، وزیر، معاون وزیر، معاون رئیس مجلس و معاون رئیس جمهور شوند، بازنشستگانی نیز وجود دارند که می‌توانند در جایگاه مشاور به مجامع علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و سازمان‌های دولتی کمک‌های شایان توجهی نمایند.

ظاهراً باید در انتظار اتمام مهلت دو ماهه و رفتار نظام اداری در چگونگی اجرای دقیق این قانون نشست، اما صرف نظر از کم و کیف اجرایی شدن آن، انتظار از قانونگذاران محترم این است که به سایر مشکلات مهم‌تر و جدّی‌تر نظام اداری نیز بیاندیشند و برای حل و رفع آنها اقدام لازم و عاجل را انجام دهند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۷ ، ۰۹:۵۷
مریم ربیعی

دولت فورا صادرات کالا را کنترل کند

يكشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۷، ۰۹:۰۸ ق.ظ

ک اقتصاددان با اشاره به افزایش قیمت اقلامی مانند گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی این مساله را به‌خاطر گران‌ شدن ارزهای خارجی و صادرات این محصولات دانست و چاره کار را در دخالت به موقع دولت برای تنظیم بازار از طریق کنترل صادرات ارزیابی کرد.



وحید شقاقی شهری - عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که در حال حاضر هر کدام از گروه‌های کالایی که صادرات محور بوده‌اند، سود بالایی نصیب‌شان می‌شود، گفت: وقتی دلار چند برابر می‌شود، طبیعی است که سودآوری صادرات هم بیش‌تر شود. به‌همین دلیل عمده کالاهایی که تا حالا برای مصرف داخلی تولید می‌شدند، به سمت بازارهای خارجی تغییر مسیر داده‌اند. این به لحاظ منطقی برای تولیدکننده و صادرکننده قابل توجیه است، اما بازارهای داخلی را با مشکل مواجه می‌کند.


وی با بیان این‌که دولت باید پیش از اینها وارد می‌شد و میزان تقاضای داخلی را برآورد می‌کرد، اظهار کرد: اگر تولیدات بیش‌تر از نیازهای داخلی بود، باید اجازه صادرات می‌داد. صادرات در این شرایط تنها درصورتی که مازاد تولید داشته باشیم، قابل توجیه است.


عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ایران با بیان این‌که اگر دولت نتواند نیازهای داخلی را تامین کند با کمبود کالا مواجه خواهیم شد، ادامه داد: در چنین شرایطی مکانیسم عرضه و تقاضا با مشکل مواجه خواهد شد، چرا که به‌دلیل سودآوری بالا تولیدات داخلی تمایل دارند به بازارهای خارجی صادر شوند.


شقاقی شهری با بیان این‌که ممکن است با پدیده‌های «شب عیدی» مواجه شویم، اظهار کرد: در شب عید هم ما با کمبود برخی از میوه‌ها و اقلام خوراکی روبه‌رو هستیم، اما آن پدیده بسیار مقطعی است، در حالی که در ماه‌های آینده باید دولت بتواند کالاهای مختلف را برای بازار داخل تامین کند که این نیازمند چابکی دولت است.


وی با بیان این‌که دولت باید با پدیده قاچاق صادرات در این شرایط مقابله کند، گفت: در بحث بنزین هم ما حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون لیتر در روز قاچاق بنزین داریم و در مناطق ویژه هم گردشگران از طریق تجارت چمدانی سعی می‌کنند حداکثر استفاده را از ارزهای خود بکنند. در چنین شرایطی دولت باید بتواند اوضاع را کنترل کند.


عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ایران در ادامه هم‌چنین با اشاره به هزینه پایین‌تر تولیداتی که همه عوامل تولیدش داخلی است، اظهار کرد: برای محصولات کشاورزی، صادرات بسیار به صرفه‌تر از محصولاتی مانند لوازم خانگی یا خودروست، چرا که خودرو و لوازم خانگی از قطعات خارجی استفاده می‌کند که متناسب با این شرایط، آن‌ها گران‌تر هم شده‌اند، اما محصولات کشاورزی به دلیل آنکه کاملا داخلی هستند، هزینه‌های تولید کمتری دارند، بنابراین صادرات برای آن‌ها خیلی به‌صرفه‌تر است.


در روزهای گذشته قیمت برخی اقلام کشاورزی مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی در بازار داخلی بالا رفته است، به طوری که باعث شده تا این اقلام که جزو پرمصرف‌ترین اقلام داخلی هم هست از اندازه قدرت خرید برخی از اقشار فقیرتر مردم بیش‌تر باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۷ ، ۰۹:۰۸
مریم ربیعی

یک مقام ارشد دولت جزئیات بسته معیشتی خانوار که در حال نهایی شدن است را تشریح کرد که بر اساس آن این بسته به خانوارهای با درآمد زیر سه میلیون تومان درآمد تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روند افزایش نرخ ارز از ماه‌های پایانی سال 96 شروع و بعد از گذشت 10 ماه همچنان این سیر صعودی ادامه دارد. از پیامدها و تبعات منفی نوسانات قیمت ارز فارغ از ابعاد اقتصادی و اثرات منفی روی تولید، کاهش قدرت خرید و کمتر از نصف شدن سبد معیشت خانوار به خصوص برای اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه است. 


از ماه‌های اخیر مسئولان دولت به دنبال برنامه‌ریزی و ارائه مدل‌های مختلف برای جبران قدرت خرید و معیشت اقشار مختلف جامعه در قالب بسته حمایتی هستند.


در این باره نقل‌قول‌ها و شیوه‌های اجرایی متفاوتی مطرح شده است. در آخرین اظهارنظر سرپرست وزارت کار عنوان کرده است یکی از برنامه‌های دولت حفظ معیشت عام و خاص اقشار جامعه است و امروز (سه‌شنبه) با معاون اول رئیس جمهور جلسه داشتیم تا نحوه حمایت از گروه‌های ضعیف جامعه و دهک‌های پایین و همچنین تمام اقشار جامعه تعیین تکلیف شود. 


در همین باره یک مقام ارشد دولت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات آخرین مدل بررسی شده به منظور افزایش معیشت خانوارها اظهار داشت: تاکنون مدل‌های مختلفی بررسی شده، اما نتیجه‌بخش نبوده است. ‌آخرین شیوه و راهکاری که بررسی شد این بود که بتوانیم برای خانوارهایی که درآمد کمتر از 3 میلیون تومان دارند فکری بکنیم. این خانوارها بر اساس اطلاعات برآورد شده 9 تا 10 میلیون نفر هستند که با در نظر گرفتن بُعد خانوار 3.2 نفر حدود 30 میلیون نفر را دربرمی‌گیرد. 


وی در مورد میزان پرداختی به خانوار گفت:‌ به طور متوسط صد هزار تومان برای خانوار در مقاطع مختلف در نظر گرفته خواهد شد. 


این مقام ارشد دولت با بیان اینکه کل اعتبار پیش‌بینی شده برای افزایش قدرت خرید اقشار ضعیف 5 تا 6 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: پیش‌بینی این است که بتوان در قالب کارت خرید نقدی اقدام کرد و احتمالاً 2 تا 5 بسته معیشتی در نظر بگیریم. اهداف مختلفی دنبال می‌شود تا علاوه بر رونق تولید کالاهای داخلی، بخشی از کاهش قدرت معیشت دهک‌های پایین جبران شود.


وی به جلسه اخیر با معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و افزود: سناریوی احتمالی بررسی شده و مسئولیت کار بر عهده وزارت رفاه است. افراد با بانک‌های اطلاعاتی غربالگری شده تا بتوانیم خانوارها را شناسایی کنیم. برای این منظور متوسط درآمد خانوار طی یک تا دو سال گذشته بررسی و در مورد آنها تصمیم‌‌گیری می‌شود. 


این مقام ارشد دولت در مورد سناریوی افزایش 5 درصدی حقوق کارمندان افزود: این موضوع در اولویت بعدی قرار دارد، اما اگر کارمندی مشمول حقوق زیر 3 میلیون تومان باشد، می‌تواند از این بسته بهره‌مند شود. 


به گزارش فارس، پیشتر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از حمایت معیشتی 40 میلیون نفر و آماده شدن بسته حمایتی خبر داده بود. در حال حاضر نیز برخی گزارش‌ها از توزیع بسته معیشتی در سطح شهرستان‌ها میان افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) حکایت دارد. 


علاوه بر این موضوع نمایندگان  تشکل‌های کارگری طی ماه‌های اخیر عنوان کرده‌اند قدرت خرید کارگران کاهش یافته و ضرورت دارد که حداقل 800 هزار تومان در قالب سبد معیشت برای آنها در نظر گرفته شود. در همین راستا برخی از آنها بیان می‌کنند منتظر برگزاری نشست جلسات شورای عالی کار برای تصمیم‌گیری در این باره هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۷ ، ۱۶:۱۵
مریم ربیعی