اقتصاد امروز

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

بازار تهران بی اعتنا به بحران های ساختگی

پنجشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۷، ۱۱:۴۶ ق.ظ

دوحه - ایرنا - بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با «محمد الرومحی» وزیر نفت عمان گفت که تا پایان ماه ژوئن (9 تیر ) توافق برای احداث خط انتقال گاز ایران به سلطان نشین عمان نهایی می شود.

وزیر نفت شامگاه چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا ، اظهار داشت : توافق برای احداث این خط لوله در دو بخش صورت خواهد گرفت که بخش اول آن تا پایان ماه می (10 تیر ) و بخش دیگر آن هم تا پایان ماه میلادی ژوئن انجام می شود.
زنگنه با اشاره به دیدار امروز خود با محمد الرومحی وزیر نفت سلطان نشین عمان گفت: کارها خوب جلو رفت . امروز صورتجلسه توافقات که جمع بندی شده بود امضا شد و امیدوارم در زمانبندی تعیین شده ، توافق نهایی شود.
وزیر نفت ایران در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیرهای مکرر برای حصول توافق چیست؟ اظهار داشت : مشکلات زیادی وجود دارد . می بایست با پیمانکاری قرارداد ببندیم که دو کشور این پیمانکار را قبول داشته باشند علاوه بر آن مسایل حقوقی متعددی بر این موضوع مترتب است که نیازمند دقت و ملاحظات بیشتر در این خصوص است .
وی در مورد انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه در صورت به درازا کشیدن توافق ، ممکن است عمان استفاده از ذخایر گاز خود را به خرید از ایران ترجیح دهد ، اظهار داشت : مذاکره با طرف عمانی و مراجعات دیگری که از سوی خریداران صورت می گیرد خلاف این موضوع را نشان می دهد.
زنگنه وزیر نفت ایران عصر چهارشنبه پس از شرکت در شانزدهمین اجلاس مجمع جهانی انرژی در هند برای پیگیری روند احداث خط لوله گاز ایران به سلطان نشین عمان، به مسقط سفر کرد.
ایران و عمان در سال 1392 یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی امضا کردند که با اجرای آن گاز ایران از طریق یک خط لوله به صورت مستقیم از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود. 
تهران و مسقط توافق کردند روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از ایران به عمان صادر شود؛ قرار است بخشی از ظرفیت این خط لوله در عمان به گاز طبیعی مایع (ال ان جی) تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود و باقی مانده ظرفیت خط به بازارهای آتی در کشورهای جنوب خلیج فارس اختصاص یابد. 
فناوری ساخت و نصب خط لوله در بستر کم عمق دریا در اختیار شرکت های ایرانی قرار دارد، اما شرکت های ایرانی تاکنون تجربه نصب خط لوله در آب های عمیق و زیر یک هزار متر را نداشته اند و بنابراین قرار است از تجربه شرکت های بین المللی استفاده شود. 
بر این اساس، چندی پیش نیز نشست مشترک نمایندگان ایران و مدیران بلندپایه وزارت نفت عمان با نمایندگان شرکت‎های توتال فرانسه، شل انگلیس-هلند و کوگس کره جنوبی برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران به مسقط برگزار شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۴۶
مریم ربیعی

قیمت نفت به بالاترین رکورد خود از ۲۰۱۴ تا کنون رسید

پنجشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۷، ۱۱:۳۱ ق.ظ

پس از این که عربستان اعلام کرد که موشکی که به ریاض شلیک شده بود را هدف قرار داده است و رییس‌جمهور آمریکا به روسیه در مورد حمله قریب‌الوقوع به سوریه اخطار داد، قیمت نفت جهش کرد.


به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، در پایاین معاملات روز چهارشنبه، پس از این که عربستان سعودی اعلام کرد که موشکی که به ریاض شلیک شده بود در آسمان این شهر هدف قرار داده است و رییس‌جمهور آمریکا به روسیه در مورد حمله قریب‌الوقوع به سوریه اخطار داد، قیمت نفت جهش کرد.


درحالی‌که نگرانی‌های ژئوپولیتیکی، افزایش غیرمنتظره ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا، در هفته اخیر را تحت‌ تاثیر خود قرار داد، هر دو شاخص نفت، برنت و دابلیوتی‌آی، در بالاترین رکورد خود از سال ۲۰۱۴ تا کنون، معاملات خود را انجام دادند.


با تهدید ترامپ به شلیک موشک به سوریه قیمت‌های نفت رشد خود را آغاز کردند. واشنگتن و متحدانش خود را برای حمله هوایی به سوریه در تلافی سوءظن به استفاده از گاز سمی توسط دولت این کشور در هفته گذشته، آماده می‌کنند.


کمی بعد وقتی که شبکه العربیه اعلام کرد، دفاع هوایی عربستان سعودی موشکی را در آسمان پایتخت این کشور، ریاض هدف قرار داده است، قیمت‌های نفت بیشتر هم صعود کردند.


قیمت نفت برنت امروز ۱.۰۲ دلار جهش کرد و به هر بشکه ۷۲.۰۶ دلار رسید. این شاخص نفت در جلسه امروز رکورد ۷۳.۰۹ دلار برای هر بشکه را هم لمس کرد.


نفت خام آمریکا ۱.۳۱ دلار جهش کرد و در ۶۶.۸۲ دلار برای هر بشکه رسید که یک صعود ۲ درصدی است. نفت آمریکا امروز برای چند لحظه رکورد ۶۷.۴۵ دلار برای هر بشکه را هم لمس کرد.


ترامپ در توییتر خود نوشت: روسیه اعلام کرده است که هر موشکی که به سوریه شلیک شود را سرنگون خواهد کرد. آماده باش روسیه چرا که این موشک‌ها خوشگل، نو و باهوش به سوی سوریه می‌آیند.


سوریه یک تولیدکننده بزرگ نفت نیست اما هر گونه درگیری در این منطقه می‌تواند نگرانی‌هایی را در مورد جریان نفت خام در گستره خاورمیانه، ایجاد کند.


طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام تجاری این کشور در هفته منتهی به ۶ آوریل ۳.۳ میلیون بشکه رشد کرده است. این درحالی بود که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند میزان این ذخایر تا ۱۸۹۰۰۰ بشکه افزایش پیدا کند و چنین جهشی آنها را غافل‌گیر کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۳۱
مریم ربیعی




حداکثر مبلغ قابل تأمین ارز دانشجویی حداکثر سالانه ۱۵۰۰۰ دلار بابت شهریه دانشگاه و حداکثر ماهیانه ۱۰۰۰ دلار برای دانشجو و حداکثر ماهیانه ۵۰۰ دلار برای هر عضو خانواده وی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه شماره (2) یکسان‌سازی نرخ ارز با توجه به پرسشها و ابهامات مطرح‌شده در خصوص ارز مسافری و دانشجویی، اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه تأمین این ارزها به‌شرح ذیل ارائه می‌شود:

1. حداکثر مبلغ قابل تأمین ارز دانشجویی قابل پرداخت/حواله حداکثر سالانه 15000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها بابت شهریه دانشگاه و حداکثر ماهیانه 1000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای دانشجو و حداکثر ماهیانه 500 دلار برای هر عضو خانواده وی است.

2. پرداخت ارز دانشجویی پس از تأیید وزارتخانه ذی‌ربط (حسب مورد علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به‌نرخ اعلامی این بانک انجام خواهد شد.

3. برای پرداخت ارز دانشجویی تأیید وزارتخانه ذی‌ربط می‌بایست در هر سال تمدید شود.

4. علاوه بر بانک ملی، بانک سامان نسبت به ارائه ارز مسافری اقدام می‌کند. ترتیبات ارائه ارز مسافری توسط بانک سامان همان ترتیبات مندرج در اطلاعیه شماره (2) یکسان‌سازی نرخ ارز می‌باشد. سایر بانک‌های ارائه‌کننده ارز مسافری متعاقباً به اطلاع عموم خواهند رسید.

به گزارش تسنیم اطلاعیه شماره 2 یکسان‌سازی نرخ ارز که روز گذشته منتشر شد به این شرح است: "در راستای اجرای تصمیم مورخ 20 فروردین 1397 ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز با بهای 42000 ریال برای هر دلار که به‌منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، اطلاعیه شماره 2 یکسان‌سازی نرخ ارز در رابطه با نحوه تأمین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی به‌شرح ذیل به‌استحضار عموم هموطنان می‌رسد:
1. ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به‌میزان 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم‌مرز و کشورهای مشترک المنافع به‌غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می‌باشد.
2. متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی می‌باشند.
3. متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/رسید دریافت کنند.
4. پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید و ممهور کردن گذرنامه متقاضی انجام می‌شود.
5. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی خواهد شد.
6. تأمین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک‌های تجارت و سامان کمافی‌السابق ادامه می‌یابد".
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۲۵
مریم ربیعی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه، با افزایش نرخ دولتی ارز درآمد ریالی دولت از فروش نفت حداقل ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، گفت: این درآمد باید به شکل پرداخت یارانه صرف حمایت از تولید و اشتغال شود.
هادی قوامی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه با تعیین دلار تک نرخی 4200 تومانی به عنوان نرخ واحد ارز در کشور عملا درآمدهای دولت افزایش خواهد یافت گفت: افزایش درآمد دولت باید در دریفهای مرتبط با حمایت از تولید و اشتغال مصرف شود.


وی گفت: بر اساس قانون بودجه 97، قیمت هر بشکه نفت 55 دلار و نرخ محاسبه ریالی نیز 3500 تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه ایران روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت می‌فروشد میزان فروش سالیانه نفت حدود 900 میلیون بشکه نفت می‌باشد که با نرخ فروش 55 دلاری درآمدی برابر با 50 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شود.

وی افزود، با توجه به اینکه بر اساس بودجه نیمی از درامد نفتی متعلق به شرکت نفت و صندوق توسعه ملی است، سقف درامد دولت از نفت حدود 25 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. با توجه به نرخ تبدیل 55 دلاری درامد دولت حدود 101 هزار میلیارد تومان است که در تبصره یک بودجه نیز ذکر شده است.
بودجه 
قوامی ادامه داد، این در حالی است که با توجه به افزایش نرخ محاسبه دلار از 3500 به 4200 تومان عملا درامد دولت به شکل چشم گیری افزایش پیدا خواهد کرد. بر این اساس درآمد دولت حدود 17.5 هزار میلیارد تومان رشد خواهد کرد که باید ردیف مشخصی برای مصرف آن تعریف شود.

به گزارش تسنیم، هم اکنون قیمت فروش هر بشکه نفت حدود 70 دلار است با در نظر گرفتن نرخ فروش 65 دلاری(به جای 55 دلار) در سال نیز درامد دلار بیش از 17.5 هزار میلیارد تومان رشد خواهد کرد. چراکه از این پس تمام درامد ارزی حاصل از فروش نفت باید با نرخ 4200 تومان به ریال تبدیل شود. به عبارت دیگر، با حذف بازار ازاد دلار،  بانک مرکزی هیچ نوع درامدی از رشد قیمت دلار در بازار آزاد کسب نخواهد کرد و تمام درامد ریالی باید به خزانه واریز شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۷ ، ۱۱:۲۲
مریم ربیعی

دولت ۲۷۷۰میلیارد تومان با فروش سکه از مردم پول گرفت

چهارشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۲۷ ب.ظ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طی دو مرحله پیش‌فروش سکه در سال گذشته بیش از یک میلیون و 200 هزار قطعه سکه پیش‌فروش شد که از این تعداد، درخواست پیش‌فروش بیش از 803 هزار قطعه سکه به‌صورت یک‌ساله بوده است.


رقم پیش‌فروش سکه در سال قبل برای سررسید یک‌ساله یک میلیون و 300 هزار تومان و سررسید 6ماهه یک میلیون و 400 هزار تومان بود.

با این حساب بانک مرکزی توانسته در سال قبل با فروش 803 هزار قطعه سکه با قیمت یک میلیون و 300 هزار تومان، 1043 هزار میلیارد تومان نقدینگی را از مردم جمع‌آوری کند.


ضمن آنکه با فروش حدود 400 هزار سکه با قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان نیز 520 میلیارد تومان پول مردم را جمع کرده است.


در سال جاری نیز تا پایان روز 19 فروردین بیش از 891 هزار قطعه سکه توسط متقاضیان پیش‌خرید شده که از این تعداد، پیش‌فروش حدود 562 هزار قطعه سکه به‌صورت شش‌ماهه بوده است.


به گزارش تسنیم،‌ نرخ پیش‌فروش سکه تا شنبه هفته جاری ثابت بود ولی از 18 فروردین بانک مرکزی نرخ پیش‌فروش سکه را افزایش داد؛ برهمین اساس پیش‌فروش سکه طلا با سررسید 6ماهه، یک میلیون و 475 هزار تومان و با سررسید 12ماهه، یک میلیون و 350 هزار تومان تعیین شد.


اما اگر با همان قیمت‌های قبلی هم محاسبه کنیم،‌ بانک مرکزی توانسته با فروش 562 هزار قطعه سکه با قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان، 786 میلیارد تومان نقدینگی را مدیریت کند.


ضمن آنکه با فروش 329 هزار قطعه سکه با قیمت یک میلیون و 300 هزار تومان هم 427 میلیارد تومان پول از مردم گرفته است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۷ ، ۲۰:۲۷
مریم ربیعی

تولید گاز شیرین کشور پارسال 9.3 درصد افزایش یافت

چهارشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۷، ۰۷:۱۲ ب.ظ

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز گفت: میزان تولید گاز شیرین توسط پالایشگاه‌های گاز کشور در سال 96 به 214 میلیارد مترمکعب رسید که رشد 9.3 درصدی را نسبت به سال 95 نشان می دهد.


به گزارش عصر چهارشنبه ایرنا از وزارت نفت، «غلامرضا بهمن‌نیا» مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز درباره میزان تولید گاز در پالایشگاه‌های گازی کشور در سال 96 گفت: با در مدار قرار گرفتن فازهای جدید پارس جنوبی، افزون بر تامین حداکثری گاز شبکه سراسری، تولید دیگر محصولات جانبی نیز به بالاترین رقم رسیده است.
وی افزود: این در حالی است که تولید محصولات جانبی در سال 96 برای میعانات گازی 11 درصد، برای اتان 23 درصد و برای گوگرد 7,3 درصد نسبت به سال 95 افزایش نشان می‌دهد.
بهمن‌نیا با اشاره به ظرفیت موجود درباره افزایش تولید این محصولات گفت: این ظرفیت وجود دارد که آمار افزایشی تولید این محصولات ارزشمند به رقم‌های بالاتری در سال 97 برسد.
وی تاکید کرد: افزایش تولید و تامین گاز از اولویت‌های اصلی پالایشگاه‌های گاز کشور است و هر روز شاهد افزایش تولید و فرآورش گاز و بهبود وضع در این مجموعه‌های بزرگ هستیم.
بهمن‌نیا ابرازامیدواری کرد در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «سال حمایت از کالای ایرانی» نام‌گذاری شده است، مجموعه اقدام‌های شرکت ملی گاز برای گازرسانی و تامین پایدار گاز طبیعی و انرژی مورد نیاز بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی به عنوان انرژی ارزان، ارزشمند، پاک و در دسترس، زمینه‌های لازم و مساعد را برای بخش تولید در کشور فراهم آورد.
به گزارش ایرنا، میزان تولید گاز کشور نیز در سال گذشته به حدود 850 میلیون مترمکعب در روز رسیده ضمن آنکه افزایش در تولید گاز کشور زمینه گسترش گازرسانی در داخل و افزایش صادرات به کشورهای همسایه را فراهم کرده است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۱۲
مریم ربیعی

10 اخلالگر بازار ارز را بشناسید

چهارشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۷، ۰۷:۰۶ ب.ظ

هرچند همیشه عوامل خارجی یکی از مولفه های موثر بر بازار ارز ایران به شمار می رود اما همپوشانی آن با برخی عوامل داخلی بر شدت این نوسان ها افزود.
با این کار و با وجود تداوم رشد اقتصادی و گشایش در روابط بین المللی مالی و بانکی و در حالی که عوامل روانی خارجی نظیر تهدید آمریکا به خروج از برجام در 22 اردیبهشت سعی در روشن کردن التهاب در بازار داشتند، شعله «نااطمینانی» از آینده اقتصاد در ذهن بازیگران اقتصادی و صاحبان سرمایه روشن شد.
در کنار عوامل سیاسی و روانی، نمی توان اثر دیگر بازیگران در بازار ارز ایران را نادیده انگاشت و به تنهایی انگشت اتهام را به سمت بازی سازان خارجی نشانه رفت زیرا اقتصاد ایران با دردها و مشکلات مزمنی دست به گریبان است که علاج هریک از آنها برنامه می خواهد.
در صدر متهمان بروز نوسان های ارزی، تشدید مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از سوی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار دارد؛ الزام کشورها به رعایت این مقررات در سال گذشته میلادی سبب شد تا شرکای تجاری ایران از جمله چین و امارات موضع سخت گیرانه ای را در قبال حساب های ایرانیان اتخاذ کنند که به مسدود شدن بسیاری از این حساب ها انجامید؛ اقدامی که به طور مستقیم بر مراودات ارزی و تجاری بازرگانان اثر گذاشت.
هرچند با تلاش های بانک مرکزی در بهمن ماه پارسال حساب ایرانی ها در چین بازگشایی شد اما همین چند ماه بلاتکلیفی کافی بود تا بازار آسیب ببیند زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم، اژدهای زرد بزرگترین شریک تجاری ایران است یعنی هم بیشترین خرید نفت و کالاهای غیرنفتی را از ایران دارد و هم بیشترین صادرات را به کشورمان انجام می دهد.
در ردیف دوم متهمان ارزی، اقدام امارات در اخذ مالیات از صرافی ها و کارگزاری ها از ابتدای سال 2018 میلادی بود؛ با اجرای این قانون، هزینه حواله های ارزی برای صرافی های ایران که اغلب مراودات مالی خود را با دوبی انجام می دادند، نه تنها افزایش یافت بلکه با اخلال نیز رو به رو شد.
فعالان بازار ارز می گفتند با این دو عامل خارجی، روند ورود ارز به کشور آن هم به شکل اسکناس با مشکل مواجه شد و آنگونه که ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز گفته، محدویدیت ها در تامین اسکناس یکی از موانع مدیریت بازار در بهمن ماه گذشته بوده است.
در ردیف سوم این اخلالگران، ناآرامی های دی ماه قرار دارد که سبب شد تا برخی صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی به دلیل نگرانی از آینده، ترجیح دهند دارایی خود را به ارز تبدیل کنند و در پی حفظ ارزش سرمایه خود باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۰۶
مریم ربیعی