اقتصاد امروز

وعده‌های اشتغال ترامپ محقق نشد

چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۰۲ ب.ظ

نیویورک تایمز نوشت: به رغم وعده‌های تبلیغاتی ترامپ، ایجاد شغل در آمریکا به خوبی پیش نرفت.

وعده‌های اشتغال ترامپ محقق نشد
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از نیویورک تایمز، برنامه‌هایی از کاهش مالیات گرفته تا مقررات تعرفه‌ای که هرکدام به نوعی از ابداعات ترامپ بود تا به گفته وی موج سرمایه‌گذاری  و اشتغال ایجاد کند به درستی پیش نرفت.

ترامپ در کمپین‌های تبلیغاتی خود همواره مطرح می‌کرد که اشتغال این کشور توسط کشورهای دیگر دزدیده می‌شود، اشاره وی به کارخانه‌هایی بود که شرکتهای آمریکایی در کشورهای دیگر دایر می‌کردند. 

ترامپ اخیرا در کاخ سفید اعلام کرد:« ما شرکت‌های بزرگ در جای‌جای دنیا داریم و همه آنها برمی‌گردند و آنها دوباره در ایالات متحده خواهند بود.» 

سیاست کاهش مالیات ترامپ بدون شک اقتصاد آمریکا را تا حدی در سال 2018 تکان داد. به رشد اقتصادی آمریکا کمک کرد و آن را به 2.5 درصد رساند و تا حدودی اشتغال را در کارخانه‌ها افزایش داد، اما آمارهای دولتی و سایر منابع حاکی از این است که ادعای ترامپ درباره تأثیرگذاری این سیاست‌ها در جذب سرمایه‌گذاری و اشتغال به خوبی پیش نرفته است. 

براساس این آمارها میزان جذب سرمایه خارجی در ایالات متحده آمریکا در دو سال نخست ریاست جمهوری ترامپ با آهنگ کندی پیش رفت و این رقم در مقایسه با دوره ریاست جمهوری باراک اوباما کاهش داشت. 

براساس آمارهای وزارت بازرگانی که در ماه جولای منتشر شد، رشد سرمایه‌گذاری اقتصادی از همه منابع، بخش خارجی و داخلی پس از اینکه ترامپ بسته کاهش مالیات را به ارزش 1.5 تریلیون دلار در اواخر 2017 امضا کرد، افزایش یافت، اما دوباره این آهنگ رشد اقتصادی آهسته‌تر شد. 

رشد سرمایه‌گذاری حتی در بهار منفی شد و خروجی اقتصاد این کشور را کند کرد.

براساس آمارها و مدل‌هایی که گروه‌های غیرانتفاعی مانند «ریشورینگ اینی‌تی‌ای‌تیو»، در دو سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ، شرکت‌ها طرحی را اعلام کردند که 145 هزار شغل جدید در کارخانه‌ها ایجاد می‌کرد، این به عنوان یک رکورد از سال 1980 تاکنون محسوب می‌شد، اما این روند تنها یک ماه بیشتر دوام نداشت. 

حدود نیمی از این آمار یعنی 82 هزار نفر در سال 2017 و قبل از تأثیر بسته مالیاتی ترامپ اعلام شده بود. 

علاوه بر آن، آمارهای ریشوینگ اینیتی‌ای‌تیو نشان می‌دهد که تنها 30 هزار شغل توسط شرکت‌ها اعلام شده که به دلیل اعمال تعرفه ترامپ برای واردات فولاد و آلومینیوم، پنل‌های خورشیدی، ماشین‌های لباسشویی و طیفی از کالاهای چینی ایجاد خواهد شد. 

محققان در مؤسسه A.T.KERNI ماه گذشته اعلام کردند که سیاست تجاری ترامپ از جمله تعرفه، فعالیت‌های کارخانه‌ها را نه تنها در خود ایالات متحده بلکه در کشورهای آسیایی  به غیر از چین نظیر ویتنام نیز تحت تأثیر قرار داده است. 

روز سه‌شنبه ترامپ در پنسلوانیا اعلام کرد که سیاست تعرفه‌ای وی به نفع صنعت فولاد داخل تمام شده و به همین دلیل، فعالیت‌های اقتصادی در این زمینه در داخل کشور رونق یافته است، اما با این وجود کارخانه‌های تولید فلزات نظیر فولاد و آلومینیوم از زمانی که ترامپ سر کار آمده تنها 15 هزار شغل ایجاد کرده‌اند که این رقم نصف رقم قبل از اعمال تعرفه روی فلزات وارداتی در سال گذشته است. 

در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی به دلیل کاهش رشد اقتصادی و اشتباه جنگ تجاری که ترامپ روز  به روز آتش آن را با اعمال تعرفه‌های بیشتر روی کالاهای چینی شعله‌ور می‌کند و چین را متهم به دستکاری ارزش ارز می‌کند با چالش جدی مواجهند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی